4.3 Miletín
nad Bystřicí Jana Nepomuka Lhoty
První a dosud poslední česká miletínská monografie vyšla
někdy v první polovině roku 1888. Na osmerkový formát ji vytiskla
tiskárna rajhradského kláštera v Brně a k distribuci ji do komise
převzalo pražské Koberovo nakladatelství. Náklady nesl autor sám,
jeden nesvázaný výtisk se prodával za 90 krejcarů. Počet vytištěných
exemplářů není znám.
Její autor, Jan Nepomuk Lhota si vydáním knihy patrně na
sklonku svého života splnil svůj sen. Miletínské historii se
podrobně věnoval posledních dvacet roků, a kniha vyšla v době, kdy
její autor dosáhl věku 77 let. Intenzivním studiem pramenů a
doplňováním své pamětní knihy zpracoval řadu dílčích témat, která
později zužitkoval při sestavování konečné monografie. Její rukopis
patrně dlouho upravoval a vícekrát přepisoval, než byl spokojen
s jeho podobou, čemuž nasvědčuje část rukopisu, dochovaná ve sbírce
bývalého památníku K. J. Erbena v Miletíně. Od konečné, publikované
verze se výrazně liší.
V předmluvě své knihy, napsané 30. května 1887 poukazuje
na význam Miletína a jeho místo v dějinách vlasti. Zdůrazňuje, že se
snažil vyhnout zbytečnému líčení obecných událostí a souvislostí,
„opakování všeho, co odjinud vůbec známo, měl jsem za zbytečné“.
Zmiňuje rovněž základní prameny, ze kterých čerpal: městský archiv,
pozemkové knihy, farní matriky a pamětní kniha faráře Baudische.
Janderova monografie Uiber Miletin in Böhmen byla prý Lhotovi
„vítanou pomůckou“.
O vlastní osobě se Lhota nezmiňuje, na titulní straně knihy však
nalezneme jeho plnou titulaturu.
Monografie samotná je rozdělena podobně jako ta
Janderova do dvou oddílů: dějepisného a místopisného. První z nich
má dále šest číslovaných kapitol a jedenáct podkapitol,
chronologicky rozdělujících celé období miletínských dějin až do
roku 1881. Místopisná část má 25 kapitol, které dělí text podle
jednotlivých témat. Závěr knihy patří společnému jmennému a místnímu
rejstříku (s. 255 - 261) a seznamu jednotlivých kapitol (s. 263 -
264). Z věcného členění monografie je zřejmé, že Janderova kniha
byla Lhotovi nejen „vítanou pomůckou“, ale především mocnou
inspirací. Celý svazek má celkem 264 stran.
Jednotlivé kapitoly dějepisného oddílu Lhota nečlení
podle doby vlády jednotlivých šlechtických rodů, ale podle
charakteristicky postižitelných historických období. První kapitola
tak nese název „Doba do zakládání měst“ a obsahuje popis nejstarších
dějin městečka do roku 1241, tj. do roku, kdy Miletín získal řád
německých rytířů. Lhota nejprve nastíní geografické poměry
pozdvičinské krajiny a pomezního pralesa a konstatuje, že v této
krajině stálo několik hradů, včetně Miletína. Zmíní polský vpád
v roce 1110, který vyvrcholil srážkou s českým vojskem na říčce
Trotině. Nehledá však možnou spojitost se vznikem Miletína, ale vidí
pouze souvislost se sousední stejnojmennou vsí, kde tato říčka
pramení.
Uvádí první písemnou zmínku o Miletíně v roce 1124, ale
pouze ve stejném rozsahu, jako Jandera. Od Jandery přejímá rovněž
odkaz na Pubičku a Dobnera, navíc pouze cituje příslušnou pasáž
z Dobnerovy kritické edice Hájkovy kroniky.
Přiblíží další osudy knížete Vladislava I. a plynule přechází
k osobě šlechtice Zbraslava. A vzápětí již k přepsání Miletína
Domaslavou na řád německých rytířů v roce 1241. Konfirmační listinu
krále Václava I. cituje v úplnosti (s. 9 - 12).
V závěru první kapitoly ještě uvádí několik topografických údajů o
činnosti německého řádu v Miletíně. Zejména zmínkou o „kamenném
hrádku“ u Úhlejova [archeologická lokalita
„Šušpárek”,
Schlossberg - pozn.
H.] deklaruje svoji neměnnou víru
v pravost Rukopisu královédvorského.
Druhá kapitola „Doba od zakládání měst do války
husitské“ měla podle dochované části rukopisu obsahovat původně
podrobné popsání dějin řádu německých rytířů. Od toho však Lhota
nakonec ustoupil, pouze jeden odstavec obětuje stručnému popisu
struktury řádu a další zmínce o přelomové bitvě o Grunwaldu. Velkou
část kapitoly opět věnuje citacím listin z tohoto období: potvrzení
soudní pravomoci Přemyslem Otakarem II. v roce 1261 a prodej
Miletína Beneši z Choustníka v roce 1410. Zatímco u listiny z roku
1261 cituje pouze její regest, německý zápis z erekčních knih z roku
1410 uvádí v úplnosti.
Zdaleka největší prostor, plných 19 stran zaujímá opis Lhotovy
zamilované povídky o Bohuslavovi a Bertě (s. 22 - 41).
Kapitola třetí „Doba rozbrojů husitských do bitvy na
Bílé hoře“ pokrývá období let 1420 - 1620. V úvodní části se Lhota
pokouší popsat dění v Miletíně za husitských válek. Musí se však
vypořádat se skutečností, že o Miletínu té doby se žádné písemné
zprávy nedochovaly. Řeší to popisem osudů hejtmana Diviše Bořka
z Miletínka a husitských tažení ve východních Čechách, která ve
Lhotově líčení vrcholí bitvou u Hořic v dubnu 1423. Vypráví, jak po
bitvě uprchli z Miletína rovněž řeholníci z komendy německých
rytířů, tajně v noci podzemní chodbou ku hradu Pecce.
Žižkovo vojsko pak mělo vtrhnout rovněž do Miletína a klášter
s kostelem vypálit. Toto je nepochybně pouze Lhotova úvaha, založená
na analogii jiných míst popleněných husitským vojskem a nepodložená
konkrétními důkazy, podobně jako u zprávy, že majitelem Miletína se
poté stal Diviš Bořek z Miletínka. Jak se odvíjely Lhotovy
historické úvahy lze sledovat i z charakteru uvedeného tvrzení:
„Miletín připadl potom bezpochyby Divišovi Bořkovi z Miletínka, jenž
se ho ujal mocí, jako roku 1420. se ujal Oldřich z Rožmberka
Hradiště.“
Rodům Lichtenburků a Trčků z Lípy se Lhota věnuje
stručněji než Jandera, zaznamenává jen základní údaje, doplňuje
některá data, ovšem opět bez uvedení zdroje. Vypouští zejména,
nepochybně zajímavou, Janderovu pasáž o ukrývání penězokazů
v Miletíně Burianem Trčkou: snad dle Lhotova soudu vrhala na Miletín
16. století příliš nelichotivé světlo. Dále pokračuje dvěma
podkapitolami o rodech Smiřických ze Smiřic (stručný dvoustránkový
genealogický přehled) a z Valdštejna. Podobně jako jeho předchůdci
věnuje Lhota velkou pozornosti osobě Jiřího z Valdštejna na
Hostinném. Tento zájem je dán nejen Valdštejnovou péčí o Miletín,
ale zejména tím, že je prvním historickým majitelem městečka, po
kterém se dochovaly konkrétní písemné archivní prameny. Lhota si
všímá zejména dvou z nich. Na s. 50 a 51 přináší výtah z urbáře z r.
1561 a na s. 52 - 67 opis tzv. Valdštejnova selského zřízení,
zaznamenaného v nejstarší dochované městské knize.
Nechybí samozřejmě ani přehled Valdštejnových pořízení a dochovaných
pergamenů, stejně jako pořízení jeho syna Bartoloměje z Valdštejna.
V závěru kapitoly jsou nastíněny poměry na miletínské faře
(spravované v té době renomovanými utrakvistickými faráři Bohuslavem
Beptou a Zikmundem Tribuleciem), a ve městě samotném, kde v té době
již působila městská rada i samostatná rychta. Lhota zde v té
souvislosti poukazuje na rozsudek apelačního soudu ve sporném řízení
mezi Václavem Svatoňem a Václavem Fidlarem z roku 1587, chovaný
v městském archivu.
Dobu od bitvy na Bílé hoře až do zrušení nevolnictví
roku 1781 sleduje kapitola čtvrtá. Je velmi rozsáhlá a má pět
podkapitol. Od s. 74 Lhota popisuje majetková vypořádání mezi
potomky a příbuznými Bartoloměje z Valdštejna a cesty, jakými se
Miletín dostal do držení vévody frýdlantského. A poté další
majetkové přesuny po smrti Albrechta z Valdštejna a konfiskaci jeho
majetku. Text doprovází rozsáhlý poznámkový aparát. V něm Lhota
cituje svědečný zápis městské rady o způsobu, jakým Albrecht
z Valdštejna získal miletínské panství, zaznamenaný v městské
přísežní knize. (s. 79 - 80)
Dále popisuje okolnosti nálezu rakve Magdaleny z Valdštejna roz.
Bohdanecké z Hodkova při úpravách okolí kostela v roce 1879 (s. 81 -
82) a přináší přehled hejtmanů Hradeckého kraje v letech 1647 - 1659
(s. 84 - 85). Rovněž u osoby posledního Valdštejna na Miletíně,
Viléma Kryštofa Maximiliána se Lhota zajímá zejména o majetkové
přesuny, panství a nemovitosti, které tento šlechtic k miletínskému
panství připojil.
Velkou pozornost věnuje Lhota okolnostem rozdělení
Rohoznice v roce 1655. Tomuto tématu se pozorně věnoval již ve své
pamětní knize. Cituje několik úryvků z tzv. dílčí cedule (s. 85 -
92) a podrobně zkoumá rod Zylvárů ze Silberštejna, rod majitelů
poličanského panství, který za rozdělením Rohoznice stál.
Strastem třicetileté války se Lhota věnuje jen
povšechně, zdůrazňuje plenění švédských vojsk na podzim roku 1645 a
mor v roce 1633. Následky války dokumentuje soupisem obyvatel
Miletína z roku 1664.
Stručně se ohlíží za poddanským povstání v roce 1680 a na závěr této
části připojuje poměrně podrobnou a z hlediska ostatních prací o
Miletíně ojedinělou sondu do tématu výkonu hrdelní pravomoci
v Miletíně (s. 97 - 101). Úplně na konec, před začátkem první
podkapitoly ještě cituje z přísahy městských konšelů, známé rovněž
z nejstarší dochované městské knihy.
Podkapitola „Hrabě z Oppersdorfu“ pokrývá období let
1685 - 1744, kdy Miletínem vládla dcera Viléma Kryštofa Maximiliána
hraběte z Valdštejna Barbora se svým manželem Jiřím Fridrichem
hrabětem z Oppersdorfu. Kromě genealogických údajů a podrobnostech
majetkových smluv a závětí připomíná zde Lhota zejména stavbu nového
miletínského zámku v letech 1693 - 1703 (s. 104 - 105). Následující
podkapitola je věnována Marii Anně, hraběnce z Magni, dědičce a
majitelce Miletína v letech 1744 - 1766. Její genealogické vazby
k předchozím majitelům panství popsal Lhota již v předcházející
podkapitole; nyní se zaměřuje na její aktivity ve prospěch
miletínské farnosti: stavbu nové fary a kaple v Lázních, uspořádání
patronátních záležitostí kostela a příchod nového faráře Ignáce
Dominika Baudische. Z obecních záležitostí připomíná obnovu městské
rady v roce 1751 a sčítání lidu z roku 1754.
Období vlády hraběnky z Magni, provdané z Kolovrat a
znovu z Morzinu však poznamenaly především události sedmileté války.
Těm Lhota věnuje samostatnou podkapitolu (od s. 109). Podrobně líčí
pohyby vojsk ve východních Čechách, jejich kvartýry a průtahy
Miletínem. Jako hlavní pramen využívá bezpochyby autentické
svědectví v Baudischově Liber memorabilium. Nezapomíná na
kořistný vpád pruských kozáků v červenci 1762 a uvádí související
pověst o záchraně městečka Pannou Marií (s. 114). Válečnými ztrátami
znehodnocený velkostatek prodala hraběnka roku 1766 výhodně Josefu
Janu Sosnovci svobodnému pánu z Vlkanova, kterému je věnována opět
samostatná podkapitola.
Barona z Vlkanova představuje Lhota, stejně jako před
ním Josef Ladislav Jandera v nelichotivých souvislostech. Zejména
s ohledem na období neúrody a hladomoru v letech 1770 - 1772 byl
zadlužený baron, podobně jako ostatní feudální pánové té doby, nucen
důsledně vymáhat plnění robotních povinností, což jej při pozdějším
hodnocení stavělo do negativního světla. Lhota, s odkazem na faráře
Baudische píše: „Každé zdráhání se i odmlouvání trestal svým
správcem nemilosrdně bitím i vězením. (...) Nebral ohledu ani na
přední osoby měšťanstva a dával je na lavici holí bíti.“
Poměry vyústily v selské povstání roku 1775, za kterým
se Lhota ohlíží v poslední podkapitole čtvrté kapitoly. Tažení
vzbouřených sedláků popisuje s despektem, poukazuje především na
plenění a rabování, které se nevyhnulo ani Miletínu. Po vydání tzv.
robotního patentu vedli miletínští s baronem z Vlkanova dlouhou při
o uznáním práv a nároků vyplývajících ze starého urbáře. Spor byl
nakonec rozřešen až u císařského dvora v baronův neprospěch a
miletínští následkem toho dosáhli převodu naturální roboty na
reluici. Baron z Vlkanova se již těžkých finančních potíží nezbavil,
což vedlo k rozprodeji majetku a v konečné fázi i k prodeji Miletína
ve veřejné dražbě roku 1798.
Kapitola „Doba od zrušení nevolnictví do zrušení
poddanství“ začíná přehledem změn z josefínské doby: zrušení tělesné
poddanosti a reforma soudnictví, dále změny na miletínské radnici a
farním obvodu. Převážná část páté kapitoly je pak vložena do dvou
podkapitol. První se zabývá rodem Ignáce Falge, trutnovského
velkoobchodníka, který v roce 1798 koupil miletínské panství a
učinil z něj centrum rodových pozemkových držav. Lhota nejvýše
hodnotí dvacetiletou vládu jeho syna, Ignáce Josefa Falge, který
vykonal pro Miletínu mnoho dobrého a byl zde oblíben.
Poněkud rozporuplné osobě třetího Falge v Miletíně, Ignáce Václava,
se naopak příliš nevěnuje. Druhá podkapitola se pak zaobírá výhradně
tragických požárem ze 17. června 1846 (s. 131 - 136). Její text
vychází z popisu, který Lhota zaznamenal již v pamětní knize. Je
poněkud zjednodušen, avšak liší se jen v drobnostech.
Závěrečná kapitola historické části knihy sleduje období
od roku 1848 do autorovy současnosti. Lhota zde s ohledem na vlastní
zkušenosti věnuje pozornost zejména politickému a administrativnímu
vývoji státu. Přibližuje průběh voleb v letech 1848 a 1850
v Miletíně, ostatní místní události však připomíná jen zkratkově:
smrt Ignáce Václava Falge v roce 1855 a opravu věže v roce 1864 (s.
139). Nejvíce prostoru pak zabírá podkapitola „Válka r. 1866“.
Lhota, který válečné události jako c. k. podkrajský v Jaroměři
sledoval z bezprostřední blízkosti věnuje tomuto tématu pozornost
vskutku mimořádnou. Detailně popisuje politické okolnosti vzniku
konfliktu, jeho vývoj a průběh operací ve východních Čechách.
Vychází opět z již připraveného textu, zaznamenaného v městské
kronice. Popis války zaujímá plných 15 stran (s. 140 - 154).
Chronologicky poslední zprávou v přehledu dějin Miletína je zmínka o
prodeji Miletína knížeti Alexandru z Schönburg-Hartensteinu v roce
1881.
-----
Druhou, místopisnou část knihy pojal její autor jako
podrobný přehled miletínského panství, jednotlivých budov a památek
s přiblížením jejich historie. Začíná základními zeměpisnými údaji,
polohou a nadmořskou výškou Miletína. Popisuje krajinu, vodní toky a
rybníky i silnice. Zvlášť se zabývá zdejšími toponymy, která podle
Lhotova výkladu odkazují na položení míst ve středověkém pohraničním
pralese. Druhá kapitola se již věnuje konkrétně Miletínu: podává
přehled obecního majetku, je však spíše statistickým přehledem výměr
pozemků a výnosů z pronájmů (s. 161 - 162). Třetí kapitolou začíná
vlastní popis městečka. Nejprve náměstí, kde autor kombinuje drobné
zprávy z archivních pramenů s vlastními vzpomínkami na vzhled
Miletína před požárem roku 1846. Přidává statistiku ze sčítání lidu
roku 1880. Příští kapitoly již jsou věnovány jednotlivým budovám ve
městě.
Kapitola o zámku (s. 165 - 167) přináší kusé zprávy
vycházející z obecné historie města s přihlédnutím ke stavbě
současné budovy za hraběte z Oppersdorfu. Stručně pak popisuje
úpravy za dalších majitelů, jedná se však většinou o zprávy
z doslechu, nebo z vlastní paměti. Výrazně podrobnější je kapitola o
kostele (s. 167 - 175), což lze snadno vysvětlit skutečností, že
k hlavním pramenům, které Lhota používal patřily farní pamětní
knihy. První konkrétní zprávy proto uvádí z období od 2. poloviny
18. století: úpravy a dary kostelu za hraběnky z Morzinu,
zaznamenané v Baudischově Liber memorabilium. Starší údaje
dovozuje z datací a nápisů v kostele samotném.
Popisuje rovněž všechny náhrobky a kamenné plastiky v kostele.
Velkou pozornost věnuje úpravám kostela v letech 1880 - 1881, jichž
byl sám svědkem. Stručně popisuje také tehdy zjištěné archeologické
nálezy a podává základní informaci o středověkých sklepích
v sousedství kostela, zmiňovaných poprvé v Schallerově Topografii.
Tyto zprávy kronikářského charakteru jsou pro dnešního badatele
nejhodnotnější.
Samostatná kapitola je věnována rovněž zvonici u kostela
(s. 175 - 180). Nedostatek zaručených zpráv, které věž zmiňují,
supluje Lhota tím, že zde naznačuje rovněž historii hřbitova a
z věže samotné popisuje zejména zvony a nápisy na nich. V době
vydání monografie visely na věži nové zvony ze 60. let a jeden,
pouhý rok starý. Lhota si však všímá rovněž zvonů starších,
zničených při požáru roku 1846, jejichž popisy se dochovaly u
Jandery i jinde.
Cituje rovněž latinský nápis v portálu zvonice a upozorňuje na
chybné čtení Bienenbergem.
Pozoruhodné je vylíčení tragédie, k níž došlo při opravě věže v roce
1822.
Text věnovaný faře patří k nejrozsáhlejším, neboť
obsahuje též seznam miletínských farářů a kaplanů (s. 181 - 194).
K jednotlivým jménům připojuje též stručné, v případě farářů Ignáce
Dominika Baudische, Jana Arnolda a Jana Černého podrobnější
životopisné medailonky. Jedná se v podstatě o zkrácené a upravené
texty zapsané Lhotou již v pamětní knize.
Přehled kaplanů je uveden pouze heslovitě s dobou jejich působení
v Miletíně. Podobně i následující kapitola o škole obsahuje též
seznam miletínských učitelů, sestavený pravděpodobně podle farních
matrik. Pozornost zde Lhota věnuje zejména období po zničení školní
budovy v roce 1846. Z významných budov Lhota uvádí ještě velmi
podrobně okolnosti založení obecního, tzv. Sousedského domů čp. 98 a
náležitostem chudinské nadace. Jen stručně nastiňuje historii
miletínského pivovaru a mlýnů (s. 201 - 207).
Na dvou a půl stranách přibližuje Miletínské, nebo-li
Svatojánské lázně (s. 207 - 209) a na příštích pěti sochy a kříže
z Miletína a jeho nejbližšího okolí (s. 210 - 214). Lhota se zde
dopouští řady nepřesností a chyb, z nichž je patrné, že ve svém
pokročilém věku již nevěnoval příliš pozornosti ověřování
publikovaných citací, v tomto případě nápisů na sochách a křížích.
Další zmínky o těchto drobných památkách jsou též v následujících
kapitolách věnovaných jednotlivým obcím a osadám miletínského
panství.
První z nich je Miletínek (od s. 214), následovaný
Červenou Třemešnou, Tetínem, Vřesníkem, Vidoní, Rohoznicí,
Chroustovem, Želejovem, Borkem, Bezníkem a Kalem. Lhota podává u
každé z nich maximum zjištěních údajů z historie, pokouší se o
výklad jejich názvu a doplňuje aktuální statistické údaje. Největší
pozornost je věnována (podobně jako u Jandery) Červené Třemešné, vsi
s filiálním kostelem miletínské farnosti. Důvod je nabíledni: právě
s ohledem na farní filiálku existuje o Třemešné podstatně větší
množství historických zpráv. Kapitola má též vlastní podkapitolu o
třemešenské škole. Zdaleka nejvíc prostoru však zaujímá popis
památek zdejšího kostelíka sv. Jakuba Většího, mj. též detailní
popis již několikrát zmiňované genealogické tabule rodu Škopků
z Bílých Otradovic. Přestože její popis přinesl již Jandera, Lhota
jej zopakoval a doplnil s ohledem na skutečnost, že byl sám svědkem
jejího zničení (viz kapitola 3.2, s. 49). Na téměř dvou stránkách
Lhota podrobně rozebírá znění a smysl tajemného nápisu na největším
třemešenském zvonu, hádanky, na jejíž úspěšné rozluštění byl Jan
Nepomuk Lhota bezpochyby velice hrdý.
Závěrečný odstavec monografie připomíná, že jeho autorem
je bývalý úředník politické správy. Obsahuje noticku o tom, že
v roce 1850 získaly všechny výše popsané obce vlastní samosprávu a
více nejsou s miletínským velkostatkem přímo spjaty: „od r. 1850
spravuje se každá obec sama svým zvoleným výborem, pročež záleží jen
na ní, aby si zařídila, co by jí prospělo.“
Poslední stránky knihy patří společnému jmennému a místnímu
rejstříku a obsahu knihy.
V čem tkví hlavní přínos Lhotovy monografie? Je to
ucelené, české podání miletínských dějin, shromažďující všechny ve
své době dostupné historické údaje o městečku. Zejména využitím
místních pramenů, pamětních knih a městského archivu Lhota úspěšně
navázal na Františka Žábu; množství jím zaznamenaných drobných
událostí a pamětnických svědectví je do té doby ojedinělé.
Problematický je však Lhotův přístup k obecným dějinám, zejména
těm nejstarším, který je silně ovlivněn romantismem a neznalostí
původních pramenů.
Český katalog bibliografický za rok 1890. Praha 1891, s.
59.
Městský úřad Miletín, sbírka památníku K. J. Erbena, složka J.
N. Lhota, desky III. Rozdíly mezi dochovaným rukopisem a
finální tištěnou verzí se zabývala již Dana Halíčková. WOLF,
HALÍČKOVÁ: Jan Nepomuk Lhota, s. 291.
Titulatura zní: „Jan Nepomuk Lhota, jindy c. k. místodržitelský
rada v srbsko-banátském správním obvodu, c. k. podkrajský
hejtman ve výslužbě, majitel válečné medaille, čestný měšťan
král. svobodného města Josefova, měšťan Miletínský.“ Je patrné,
že Lhota svůj titul poněkud účelově nadhodnotil, snad proto aby
se vyrovnal titulatuře Janderově v jeho monografii z roku 1830.
Funkce uvedená na první místě byla Lhotovi nabídnuta v polovině
50. let, on jí však odmítl a nikdy fakticky nezastával. WOLF,
HALÍČKOVÁ:, Jan Nepomuk Lhota, s. 261.
Stručný rozbor monografie přinesli již Vladimír Wolf a Dana
Halíčková. WOLF, HALÍČKOVÁ, Jan Nepomuk Lhota, s. 281 -
283.
Současná historiografie považuje právě polský vpád v roce 1110
jako bezprostřední příčinu vystavění strážního knížecího hradu u
výstupu z nově otevřené „polské“ stezky, pozdějšího Miletína.
Badatelé 19. století však kladli původ hradu do dřívější doby.
Citovaný latinský text vychází pravděpodobně z Millauerovy
edice, opis však vykazuje množství chyb. Domnívám se, že Lhota
získal tento text zprostředkovaně a s Millauerovou knihou Der
deutsche Orden in Böhmen bezprostředně nepracoval. Svědčí
proto i skutečnost, že další Millauerovy edice nepoužívá a nijak
se nevypořádává s jeho závěry o rozsahu působení německých
rytířů v Miletíně.
Ve sbírce miletínského muzea je uložen Lhotův rukopis povídky
z 25. února 1832 a další její opis je součástí dochované části
rukopisu Miletína nad Bystřicí.
Zde je patrná další Lhotova reminiscence na oblíbené téma
z Bohuslava a Berty.
SOkA Jičín, fond Archiv města Miletín, Kniha přísah 1605 -
1669, inv. č. 12, kn. 4. Dále jen Kniha přísah.
LHOTA,
Miletín, s. 73. Rozsudek v úplnosti cituje
František Žába, do současnosti se nedochoval (viz Tab. I).
ŽÁBA-DREYSCHUK: Paměti, s. 70 - 73.
LHOTA,
Miletín, s. 95. Podle Františka Čípa a Josefa
Špringera je však tento přehled chybný, neboť slučuje více
písemných pramenů a chybně interpretuje berní rulu z roku 1654.
ŠPRINGER, Kronika I., s. 380 a 496.
Lhotův postoj k Falgovi je pochopitelný: vládl v Miletíně v době
Lhotova dětství, byl to on, kdo pozval na panství faráře Jana
Arnolda a podporoval K. J. Erbena na studiích.
Srovnej Kronika 1849, s. 81 - 86.
První kritik monografie František Číp považoval v roce 1913
Lhotovo obšírné líčení válek za umělé prodlužování knihy.
ŠPRINGER, Kronika I., s. 497.
Lhota mj. uvádí, že v letech 1607 a 1608 byl kostel opraven
nákladem Bartoloměje z Valdštejna a jeho choti Magdaleny rozené
Bohdanecké z Hodkova. K tomuto závěru dochází bezpochyby pouze
na základě letopočtů uvedených na skleněné tabulce v okně na
jižní straně kněžiště a pískovcovém podstavci křtitelnice.
Náklad opravy přisuzuje automaticky patronu kostela, majiteli
panství. Jeho závěr je logický a opodstatněný, nicméně
nepodložený konkrétními prameny. LHOTA,
Miletín, s. 168.
Srovnej JANDERA,
Miletín, s. 79. V případě další opravy
kostela v roce 1662 se však Lhota pravděpodobně dopouští vážného
omylu, spočívajícím v chybném čtení chronogramu vyrytého, nebo
vytesaného arabskými číslicemi v ostění jižního vchodu na
kruchtu kostela. Interpretací letopočtu se zabýval již Josef
Ladislav Jandera, který došel k závěru, že použité arabské
číslice odkazují ve skutečnosti na rok 1607. JANDERA,
Anmerkungen, s. 575. Chybného čtení se dopustil již Ignác
Dominik Baudisch (LM, s. 175), od něhož omyl převzal Rohn
(Antiquitas, s. 93) a Schaller (Topographie, s.
142) a nakonec též Lhota, který pracoval pouze s Janderovou
monografií a nikoliv s Anmerkungen. V současnosti již
nelze tento rozpor objasnit, neboť kamenné ostění s letopočtem
bylo odstraněno při přestavbě kostela v roce 1899.
Úpravy kostela sledoval a popsal rovněž Julius Hrdlička.
HRDLIČKA, Vormenkungen, s. 83 - 109.
Ani Lhota však nápis necituje zcel správně, stejně jako
Bienenberg nerozpoznal zkratku ve slově P[RO]TEGE.
LHOTA,
Miletín,
s. 175.
Podrobněji tuto událost popisuje ve své kronice. LHOTA,
Kronika, s. 40 - 41.
Srovnej LHOTA, Kronika, s. 73 - 78, 122 - 131.
Publikovaná znění epigrafických památek bezpochyby opisoval ze
starších písemných pramenů, zejména z farních pamětnic. Svědčí o
tom zejména citace nápisu na podstavci sochy sv. Venantia ve
Vlkanově. Přestože ve své kronice cituje Lhota nápis správně,
v monografii jej uvádí s chybou, které se v citaci dopustil již
farář Baudisch. Srovnej LHOTA,
Miletín, s. 239, LHOTA,
Kronika, s. 31, LM, s. 350.
LHOTA,
Miletín, s. 234 - 235. Patří se připomenout, že
svůj objev Lhota prezentoval nejen ve své kronice (Kronika,
s. 161 - 162) ale též v dodatečném vpisku do Arnoldovy pamětní
knihy (GB, s. 128).
|