2.1 Pamětní
kniha faráře Ignáce Dominika Baudische
Krátce po svém příchodu do Miletína založil farář Ignác
Dominik Baudisch první farní pamětní knihu, která se dochovala do
dnešních dnů a je v současnosti uložena ve Státním okresním archivu
v Jičíně ve fondu Farní úřad Miletín pod signaturou „1“ jako
chronologicky nejstarší položka fondu. Kniha nadepsaná jako Liber
Memorabilium Ecclesia Parochialis Miletinensis et Filialis Rubro
Tržemeschnensis (Tomus secundus) je bezpochyby jedním
z nejstarších domácích pramenů k dějinám Miletína. Podrobné poznání
její historie a obsahu by přinesl detailní kodikologický, resp.
diplomatický rozbor, který však není cílem této práce.
Foliant v polokožené vazbě obsahuje celkem 282 folií.
Paginace je dvojí: původní, nepravidelná s častými chybami byla
patrně porušena převazbou knihy ve 40. letech 19. století. Je
důležitá pro sledování odkazů u starších badatelů, kteří pracovali
s pamětní knihou ještě v původní vazbě (byla-li ovšem nějaká). Druhá
paginace již respektuje vazbu z 19. století, je psána tužkou a
označuje celkem 561 stran včetně zadní předsádky a přídeští, ovšem
s výjimkou prvních dvou listů, které obsahují titul knihy a
předmluvu autora Ignáce Dominika Baudische.
Současná vazba vznikla patrně z popudu faráře Jana Černého, jehož
rukopisem je nadepsána titulní strana. Byly do ní zahrnuty dva
svazky a několik nesourodých vložek Baudischových konceptů a
poznámek. Novou paginaci tužkou pak provedl pravděpodobně Josef
Petera Třebihošťský kolem roku 1866.
Kniha obsahuje rukopisy nejméně čtyř osob, je psána
převážně latinsky a německy, pouze několik zápisů je českých. Až do
strany 212 (podle nové paginace) lze sledovat převážně latinské
zápisy faráře Baudische. Za jeho chronologicky poslední zápis lze
považovat stařecky roztřesený podpis pod opisem listiny z dubna 1794
na straně 221. Vlastní text je již psán jinou rukou, podobně jako u
ostatních zápisů na stranách 213 až 229. Ze souvislostí se lze
domnívat, že tento rukopis patří Baudischovu kaplanovi a nástupci
v úřadu, Josefu Kupkovi. Na straně 230 se poprvé objevuje rukopis
faráře Jana Arnolda, datovaný do roku 1827. Od strany 234 začíná
opis register faráře Janoty z roku 1679, pořízený v roce 1866
Josefem Peterou Třebihošťským, který využil volného prostoru k tomu,
aby do knihy opsal dokument, který se mu náhodně dostal do rukou.
Zde končí souvislá původní paginace (s. 239 = fol. 199),
která začíná na následující straně znovu od č. 100. Dále jsou
značena výhradně folia a souvislá řada je pouze na jednom místě (s.
483 - 487) je přerušena nečíslovanou, hustě popsanou vložkou
z papíru odlišné kvality. Tato „druhá část“ knihy již obsahuje
většinou německé zápisy faráře Jana Arnolda (z let 1822 - 1836),
promísené ostrůvky původních poznámek Baudischových a bloky
nepopsaných stránek.
Obsahem knihy, jak již bylo uvedeno výše, jsou převážně
farní úřední záznamy, doplněné poznámkami kronikářského charakteru a
dodatečnými vpisky. Po Baudischově předmluvě a výzvě k budoucím
čtenářům, která osvětluje důvody založení pamětní knihy a uvádí její
obsah, následují soupisy erekčního instrumentu miletínského
beneficia, přehled povinných desátků a závazných fundací. Většinou
se jedná o opisy listin (s. 1 - 75). Stranou 81 začínají zápisy
týkající se kostela: přehled příjmů, soupis mobiliáře. Následují
příjmy kantora (s. 93), kostelníka a zvoníka (s. 99), filiálního
kostela v Červené Třemešné (s. 101) a inventář kaple v Lázních (s.
113). Zde se mezi poznámkami označovanými jako Pro Memoria
(vesměs z roku 1757) objevují výjimečné kronikářské zápisky.
Například na straně 109 najdeme zmínku o tom, že byly toho roku
vysázeny lípy kolem náměstí a kostela a k Bažantnici švestková alej,
nebo zmínky o návštěvách vrchnosti, hraběte a hraběnky z Morzinu
v Miletíně. Od s. 117 pokračují Pro Memoria z let 1759 -
1772. Kromě dalších opisů listin finančního obsahu a korespondence i
zde nalézáme zápisy o událostech. Informačně velmi cenným je
například zápis na stranách 153 a 154, který informuje o otevření
kostelní krypty v roce 1769. Baudisch zde bezprostředně zaznamenává
autentické údaje o identifikovaných pohřbech.
Na s. 166 najdeme tabulku převodů desátku v obilí na
novou, rakouskou míru. Pozoruhodný je pak zápis na stranách 168 -
201, nadepsaný jako Consignatio contineus statum beneficii pro
anno 1770, tedy přehled stavu farnosti sepsaný podle předem
stanovené struktury (§ I - Osoba farářova, § II - Výnosy
záduší, § III - Současný stav farnosti, § IV - Zádušní
pole, § V - Zádušní luka atd.) a pravděpodobně
zaznamenaný na základě direktivy nadřízených orgánů. Zde se Baudisch
poprvé dotýká lokální historie, když popisuje budovu kostela a
zmiňuje některé jeho epigrafické památky, mj. nápisy a znaky na
zvonech (§ XI - De structura ecclesiae, s. 174). Na stranách
202 - 220 pak jsou opět další záznamy finančního charakteru. Pod
posledním, datovaným 9. dubnem 1794, lze nalézt výše již zmíněný
poslední Baudischův autograf (s. 221).
Následují opisy dvou dekretů Baudischova nástupce Josefa Kupky a na
straně 230 se poprvé objevuje rukopis faráře Jana Arnolda.
Farář Arnold již zdaleka nevěnuje tolik pozornosti
majetkovým záznamům. Až na výjimky jsou jeho zápisy do pamětní knihy
vesměs historického charakteru (viz příští kapitola). Tyto pocházejí
přibližně z let 1832 - 1836 a obsahově vycházejí z tehdy aktuální
Janderovy miletínské monografie.
Podle ní vypsal do pamětní knihy přehled patronů kostela, tedy
majitelů miletínského panství (s. 289 - 293), a zdejších farářů (s.
331 - 334, 359 - 362). Na stranách 411-412 pak lze nalézt krátké
pojednání o osudech některých miletínských farářů a o jejich
pronásledování ze strany vrchnostenských úředníků, s přiléhavým
názvem Parochi Miletinensi viri dolorum.
V závěru knihy patří Arnoldovi ještě popis jubilejního roku 1835 (s.
523 - 526) a přehled různých pamětihodností z období od Arnoldova
nástupu do funkce, tedy z let 1822 - 1836 (na stranách 527 - 535).
Jak již bylo uvedeno, celou druhou polovinou pamětní
knihy se prolínají různě velké bloky původních Baudischových
zápisků. Tentokrát se jedná již skutečně o nejrůznější pamětní a
kronikářské poznámky. Můžeme sledovat čtyři různé oddíly zápisků,
označené jako Miscellania (s. 338 - 358), Kurz gesasste
Denkwürdigkeiten (všitá vložka bez paginace, mezi s. 486 - 487),
Notata digna (s. 487 - 516) a opět Miscellania (s. 517
- 523). Pro dějepisce Miletína mají tyto zápisky největší hodnotu.
Najdou zde zprávy o misiích, stavebních úpravách kostela, svěcení
nových křížů a soch světců (někdy též s jejich popisem) i zprávy o
požárech nebo o počasí.
Nejcennější jsou zde však popisy událostí z období sedmileté války a
hladomoru z let 1771 - 72. Svou bezprostředností jsou mimořádně
působivé zejména poznámky z let 1762 - 1771, psané původně na
zvláštní arch papíru, začleněné do pamětní knihy až při pozdější
převazbě a nadepsané Kurz gesasste Denkwürdigkeiten. Jsou
psány spontánně, snad právě proto nikoliv latinsky, ale německy. To
je zřejmé hned z úvodního popisu vypjaté situace z července 1762,
kdy byl Miletín napaden drancujícím oddílem pruských husarů.
Baudisch se aktivně účastnil vyjednávání s nepřítelem a připsal si
zásluhu za záchranu města před vypálením. Zápis o tom je psán zřejmě
v rozrušení, a proto je velmi špatně čitelný.
Právě pro zápisy, které snad ani původně neměly být
součástí Liber memorabilium, lze považovat Ignáce Dominika
Baudische za prvního miletínského kronikáře. Těžko však o něm mluvit
jako o prvním dějepisci Miletína, jak rád činil Josef Špringer.
Z pamětní knihy je zřejmé, že historie jej zajímala pouze v rozsahu
jeho povinností a pokud se bezprostředně dotýkala jeho farnosti a
kostela. Zůstane patrně navždy otázkou, zda se seznámil s některými
historickými publikacemi své doby, zda zalistoval Rohnovými
Antiquitas, nebo Bienenbergovými Alterthümer, jejímž
autorům poskytl některé podklady a informace. V každém případě ještě
nepovažoval za vhodné historické informace o Miletíně, v těchto
publikacích obsažené, nějak komentovat, nebo aspoň zaznamenat ve své
pamětní knize, tak jak to dělali jeho nástupci a kronikáři
obrozeneckého období. Byl především svědomitým knězem a duchovním
správcem.
Tato paginace bude užívána v následujícím textu.
ŠPRINGER, Kronika II, s. 878. Josef Špringer se domnívá,
že k převazbě došlo dříve, za faráře Jana Arnolda (tedy
přibližně ve 30. letech 19. století). Již původní pamětní kniha
se však skládala z více složek s nepravidelnou paginací, jak je
zřejmé z výpisků Josefa Ladislava Jandery, pořízených na podzim
roku 1818. Viz Anmerkungen zum behufe der Geschichte der
Herrschaft und Stadt Horžitz, gesammlt von Lad. Josef Jandera
(dále jen Anmerkungen), s. 565 - 570. Městské muzeum
Hořice.
Jak ostatně Petera dále sám vysvětluje. LM s. 234-242.
Originál těchto register svázaný společně s Peterovými
poznámkami se dochoval v Peterově pozůstalosti v hořickém
muzeum. Městské muzeum Hořice, písemná pozůstalost Josefa Petery
Třebihošťského, inv. č. H3000.
Starý farář, který psal celý život latinsky a nepodepisoval se
jinak, než jako „parochus“, nebo „curatus“, se naposledy zvěčnil
jako „I. D. Baudisch, fararz“. LM, s. 221.
Označení „viri dolorum“ použil pro své předchůdce a později i
pro sebe farář Baudisch, právě s ohledem na konflikty farářů s
vrchnostenskými úředníky. LM, s. 517. Arnold sám se s
tímto označením ztotožnil, zejména po svém nucené odchodu
z Miletína v roce 1838. ŠPRINGER, Z dějin ..., s. 91d.
Týž: Mateřídouška II: Ze starého Erbenova Miletína.
(1948). Strojopis uložený v SOkA Jičín, Písemná pozůstalost –
Josef Špringer , Miletín 1882 - 1961. Inv. č. 11, kt. 1, s. 25.
Výpisky z těchto záznamů najdeme u řady pozdějsích badatelů,
zejm. u Jandery a Špringera. Anmerkgungen s. 565 - 570.,
, ŠPRINGER, Kronika II, s.844-887.
ŠPRINGER, Kronika I., s. 484, Z dějin....,s. 91b,
atd.
|