4.4 Miletín
v Sedláčkových Hradech
Téměř šedesát let uplynulo od vydání monografie Josefa
Ladislava Jandery, než se Miletín dočkal nového a odborně
provedeného zpracování alespoň části svých dějin. Pokusil se o to
Jan Nepomuk Lhota; ve své práci popsané v předchozí kapitole však
pouze shromáždil dostupné informace a upravil je do čtenářsky
atraktivní podoby. O původu předkládaných zpráv, zejména
z nejstarších dob, se však zájemce o miletínské dějiny nedozví téměř
nic. Tento nedostatek však s předstihem napravil již v té době
renomovaný badatel a historik August Sedláček.
Na svém nejrozsáhlejším a nejznámějším díle, Hradech,
zámcích a tvrzích v Království českém pracoval Sedláček
přibližně od roku 1872. První svazek (Chrudimsko) vyšel na
sklonku roku 1880, vydávání pokračovalo až do roku 1927, kdy vyšel
poslední, patnáctý svazek. K vydání pátého dílu, Podkrkonoší
došlo v roce 1887 (Hrady byly distribuovány předplatitelům
nikoliv v hotových svazcích, ale po menších částech, sešitech).
Kapitola „Miletín tvrz“ připadla na s. 123 - 127, navazující
kapitola „Tvrze na Miletínsku“ na s. 128 a 129.
August Sedláček navštívil na svých badatelských cestách
Miletín nejméně jednou, 2. srpna 1881. Jednalo se však jen o letmou
návštěvu a není známo, že by tehdy nebo později navázal kontakt
s nějakým znalcem místní historie.
I přes krátkou návštěvu však na něj udělal Miletín dobrý dojem, jak
o tom svědčí úvod miletínské kapitoly v Hradech, jenž potěší
každého zdejšího patriota: „Miletín jest v položení rozkošném. Sám
leží na návrší nad křovím a lučinami, a na sever i na jih od něho
jsou nízké a vysoké hory lesnaté, jichž tvar i způsoba rozmanitostí
mile pobavují.“
V souladu s tématem celého díla se věnuje zejména
dějinám miletínského hradu, resp. panství, a to od nejstarších dob
do zániku pozůstatků staré tvrze při výstavbě nového zámku na
přelomu 17. a 18. století. Každou uvedenou zprávu podkládá
příslušným odkazem na literaturu, edici či konkrétní pramen. Úvod
čerpá ze Schallerovy topografie a Millauerovy práce Der deutsche
Ritterorden in Böhmen. Pokouší se přiblížit možný vzhled
středověkého hradu a domnívá se, že hrad neměl důkladnější
fortifikace, byl chráněn pouze přirozenými prostředky, vodou a
bažinami. Dále předpokládá, že původní hrad byl později nahrazen
tvrzí postavenou v místech dnešního zámku.
Od s. 124 začíná podrobný výčet majitelů miletínského
hradu, resp. tvrze, který se od obdobných výčtů u starších autorů
příliš neliší. Odlišný je však Sedláčkův objektivní odstup a nadhled
zkušeného historika. Podrobněji popisuje zásadní události, méně
významné pouze poznamenává a uvádí příslušný odkaz. Zejména ovšem
přivádí miletínské děje do širších historických souvislostí.
Z literatury užívá práce, popsané výše: Janderovu monografii o
Miletíně, Millauerovu a Voigtovu práci o dějinách německých rytířů,
Bienenbergovy Alterthümer, a z mladších prací např. Bílkovy
Dějiny konfiskací v Čechách po r. 1618.
Literaturu však využívá spíš jen jako pomůcku, konkrétní doklady
hledá v Erbenových a Emlerových Regestech, erekčních a
konfirmačních knihách a pro novověk zejména v zemských deskách.
Za zakladatele Miletína považuje bájného Milotu, první
písemnou zmínku o hradu klade chybně k roku 1125. Podrobně
přibližuje osobu prvního šlechtického majitele Miletína Zbraslava, a
jeho původ.
Dále sleduje přechod majetku do rukou německých rytířů, dobu jejich
vlády přechází ve stručnosti a blíže se ohlíží až za spornými a
nejasnými cestami, kterými majetnictví Miletína prošlo v 15.
století, aby se konečně dostalo do rukou Krušinů z Lichtenburka.
Lichtenburky a následně Trčky z Lípy a Smiřické ze Smiřic pak
zmiňuje v základních souvislostech jejich rodinných vztahů, a
dostává se tak záhy až k zisku Miletína Jiřím z Valdštejna na
Hostinném v roce 1560. V citacích z kupních smluv a kšaftů se
Sedláček zaměřuje zejména na výčty miletínského příslušenství, tj.
vsí, které tvořily obvod panství.
Valdštejnům věnuje Sedláček náležitou pozornost, která
je ovšem obvyklá i u předešlých miletínských badatelů a je
zapříčiněna dlouhým obdobím, po které tento rod Miletín držel a
bohatostí písemných pramenů. Z nich zde Sedláček cituje téměř
výhradně desky zemské. Popisuje pozitivně hodnocenou dobu vlády
Jiřího a Bartoloměje z Valdštejna, sporné přičlenění panství
k vévodství frýdlantskému a jeho spadnutí do královských rukou, a
návrat právoplatnému dědici Vilému Kryštofu Maximiliánovi
z Valdštejna. S osobou dcery posledně jmenovaného, Barborou
provdanou hraběnkou z Oppersdorfu (Sedláček uvádí počeštěnou
variantu z Oprštorfu) a stavbou nového zámku, Sedláčkovo vyprávění
na s. 127 končí: „Tak zahynulo staré sídlo bohatýrské.“
Ohledně mladších dějin miletínského panství, resp. velkostatku,
odkazuje na Sommerovu topografii.
Následující kapitola „Tvrze na Miletínsku“ na s. 128 -
129 má tři podkapitoly. V nich stručně nastiňuje dějiny tvrze
v Rohoznici (ve dvoře Dolenci) a v Miletínku, ve třetí okrajově
zmiňuje domnělou tvrz Bělušice a další dvě zaniklá avšak
předpokládaná tvrziště v obvodu miletínského panství.
Pozoruhodnou součástí Sedláčkových Hradů jsou
rovněž ilustrace Karla Liebschera. Kapitola o Miletíně přináší
obrázky hned tři: náhled na náhrobky rodu Radeckých z Radče
v kostele Zvěstování Panny Marie, pět kamenných reliéfů ze staré
kazatelny zazděných tamtéž, a do třetice nevydařená kresba
miletínské věže, na které se i laik pozastaví nad nesprávnými
proporcemi a chybnou perspektivou.
Obrázky kamenných plastik z kostela jsou však přes určité
zjednodušení nepochybně hodnotné a současnému badateli přinášejí mj.
představu o svém umístění v interiéru kostela před jeho přestavbou
v letech 1899 - 1900.
SEDLÁČEK, August: Paměti z mého života. Druhé vydání,
Praha 1997, s. 120 - 127.
Lhota se Zbraslavovou osobou prakticky nezabývá. Srovnej LHOTA,
Miletín, s. 9.
Náhrobky Radeckých byly v té době zazděny v jižní stěně předsíně
kostela, která byla v roce 1899 zbořena. Na ilustraci zobrazený
náhrobek Jiřího Radeckého byl nově vezděn do severní stěny nové
předsíně a dětské náhrobky do interiérové strany západní stěny
kostelní lodě. Reliéfy ze staré kazatelny byly rozděleny a
umístěny na třech místech v předsíni i interiéru kostela.
|