3 Miletínské
dějepisectví v období romantismu a národního obrození
V prvních desetiletích 19. století doznívala ještě
v české historické vědě vlna osvíceneckého dějepisectví. Nezaujatý a
racionální přístup k dějinám však pozvolna pod politickým tlakem
ustupoval historizujícímu romantismu, založenému na idealizovaném
pohledu na národní dějiny a podporovanému sílícími obrozeneckými
snahami. Bohatost národních dějin byla vyzdvihována často na úkor
historické pravdy a objektivity. O tom svědčil nový vzestup autority
Hájkovy kroniky stejně jako upřímný a často nekritický vztah
k domnělým i nepochybným rukopisným padělkům.
Jedním z typických rysů tohoto období se tak stal objev
řady českých středověkých rukopisů, později většinou více či méně
úspěšně zpochybněných a označených jako falza. K nejznámějším patří
tzv. Rukopisy královédvorský a zelenohorský. Zejména
nález Rukopisu královédvorského, jehož pravost nebyla po
celou první polovinu 19. století zpochybňována ani autoritami,
jakými byli Josef Dobrovský, Josef Jungmann nebo František Palacký,
znamenal silný impuls nejen pro rozvoj obrozenecké kultury, ale
rovněž významný podnět pro východočeskou regionální historiografii.
Poslední kompletní skladba Rukopisu královédvorského, píseň
Opuštěná, vzpomínající „tmavé miletínské lesy“, pak
poznamenala historiografii městečka Miletína pro celé 19. století. A
to mj. tím, že se stala inspirací ke vzniku historické povídky
Bohuslav a Berta (poprvé otištěna v roce 1824), jejíž děj se
odehrává na Miletínsku ve 13. století a která je dodnes některými
patrioty Podzvičinska považována za pověst s reálným základem.
Počátek tohoto období byl však v miletínské
historiografii ještě zcela v duchu osvícenského přístupu k dějinám.
V prvních desetiletích 19. století vznikalo přímo v Miletíně
retrospektivní kronikářské dílo, nazvané jeho autorem, městským
písařem Františkem Žábou, Paměti města Miletína a celého
panství Miletínského od roku 1124. František Žába (* 1756),
miletínský rodák, učitel a varhaník působil rovněž jako
příležitostný písař. V roce 1799 vstoupil do šlužeb miletínské
radnice jako písař a „ředitel gruntovních knih“. V roce 1814 předal
kantorství synu Josefovi a dále se věnoval jen práci pro městkou
radu a svému zájmu o dějiny.
Volný přístup k městskému archivu jej přivedl k vytvoření
letopisecky členěné kroniky, doplněné oddílem edičním (opisy
městských privilegií a nejstarších listin z městského archivu in
extenso), topografickým (popisem historie některých vsí a dvorů na
miletínském panství) i umělecko-historickým (popisy soch, křížů a
dalších památek). Na kronice pracoval až do své smrti v roce 1836.
Do dnešních dnů se však její originál nedochoval. Podle zprávy
zaznamenané Josefem Špringerem (s odkazem na Dreyschukovu kroniku)
jej Karel Jaromír Erben odvezl do Prahy a daroval Národnímu muzeu.
Na Špringerův popud po něm bez úspěchu pátral v roce 1942 Erbenův
životopisec Antonín Grund. Tato zpráva je však zavádějící, neboť je
k dispozici opis Žábových Pamětí, pořízený právě miletínským
měšťanem Rudolfem Dreyschukem v roce 1880, tedy deset let po
Erbenově smrti. Tento opis pak společně s výpisky Josefa Ladislava
Jandery a Josefa Mirovíta Krále zachoval obsah Žábových Pamětí
do současnosti.
Žábova kronika se stala jedním ze základních pramenů
první miletínské monografie: Janderovy Uiber Miletin in Böhmen.
Josef Ladislav Jandera se narodil v Hořicích v roce 1776 do
chudých poměrů avšak díky svému nadání dostal možnost vystudovat
gymnázium v Hradci Králové i univerzitu v Praze. V roce 1800 se
stal členem premonstrátského řádu v Praze na Strahově, avšak celý
svůj život věnoval především univerzitě, kde působil na katedře
matematiky, ale též po určitou dobu jako děkan filosofické fakulty a
rektor univerzity. Na své rodné město však nikdy nezapomněl a
vykonal pro ně mnoho záslužných (a ne vždy doceněných) činů. Aktivně
se zajímal o jeho dějiny i dějiny širšího okolí k tomuto tématu
shromáždil obsáhlý materiál, vložený do devíti svazků, nazvaných
Anmerkungen zum Behufe der Geschichte der Herrschaft und der Stadt
Horžitz, čítajících téměř tři tisíce stran velkého formátu.
Zemřel v plné práci ve vysokém věku v roce 1857.
Již ze zběžného přehlédnutí Janderových Anmerkungen
je zřejmé, že počátek jeho vědeckého zájmu o historii rodného kraje
spadá přibližně do roku 1817. V tomto roce Jandera poprvé
shromažďuje množství dokumentačního materiálu, vyhledává pamětníky a
písemně obesílá faráře farností z hořického okolí. Vše zaznamenává,
opisuje, pořizuje výpisky a výtahy z knih, matrik, kronik, zemských
i dvorských desk ad. Během prvních čtyř let popíše dva tisíce stran,
svázaných do šesti foliantů. Ve výpiscích pokračuje až do své smrti,
výsledkem je nakonec 81 sešitů o 2 898, průběžně číslovaných
stranách, svázaných do devíti svazků.
Anmerkungen však nemají rejstřík, a proto přistoupil Josef
Špringer, ještě za svého působení v Hořicích, v roce 1927
k vypracování obsahu díla. První, částečný obsah později doplnil a
podrobně rozvedl jako přílohu své Kroniky Miletína, a to ve
zvláštním svazku.
Prakticky jen díky takto zpracovaným přehledům je možné
Anmerkungen, uložené v Městském muzeu v Hořicích, prakticky
badatelsky využívat.
Ve vztahu k Miletínu obsahují Janderovy Anmerkungen
zejména výpisky ze Žábových Pamětí a z Baudischova Liber
memorabilium.
Dále se zde Miletína týká řada výpisů z desk zemských a
dvorských, z erekčních knih a mnoho vlastních postřehů a zjištění
(nápisy v kostele), které mu posloužily jako pramenná základna pro
připravovanou monografii. V opisech a výtazích respektuje Jandera
jazyk originálu, plynule přechází mezi němčinou, latinou i češtinou
a to často i v rámci jedné věty. Pro vlastní poznámky používá
výhradně němčinu. Z těchto kamínků, doplněných zprávami
z literatury, složil postupně mozaiku miletínských dějin, kterou
publikoval pod hlavičkou Královské české společnosti nauk v roce
1830.
Tím však své dílo nepovažoval zdaleka za uzavřené. Tehdejšímu
miletínskému faráři Janu Arnoldovi zaslal jeden zvlášť upravený
výtisk se všitými čistými listy papíru a předmluvou, v níž vyzýval
Arnolda a jeho nástupce k postupnému doplňování nově zjištěných
historických faktů a událostí.
Plánoval rovněž obdobným způsobem zpracovat další místa Podkrkonoší,
zejména Pecku, Bílé Poličany, Bělohrad, Hostinné a samozřejmě rodné
Hořice. K tomu se však již nedostal a Uiber Miletin in Böhmen
zůstal jeho jedinou vlastivědnou monografií.
Ještě dříve, než se staly Žábovy Paměti inspirací
a zdrojem poznání pro Josefa Ladislava Janderu, posloužily podobně
českému vlastenci, faráři v Horní Branné, Josefu Mirovítu Královi
(1789 - 1841).
Ten byl autorem tří dílů česky psané publikace Průvodce po
biskupství královéhradeckém, vydaných v letech 1825 - 1827,
stručně popisující dějiny farních osad vikariátů královéhradeckého,
jaroměřského a náchodského.
Lze předpokládat, že tato topografická publikace měla pokračovat i
vikariáty sousedního Bydžovska, kde se měl objevit rovněž Miletín.
Pokračování však již nikdy tiskem nevyšlo, patrně pro malý zájem
odběratelů. Přesto však v roce 1904 publikoval učitel J. Mašát pod
názvem Paměti městečka Miletína a celého panství miletínského
tři odstavce popisu dějin Farní osady Miletína z Královy
pozůstalosti, které pravděpodobně mohly být přípravou dalšího dílu
topografie.
Publikovaný text, údajně pocházející již z roku 1813, však zaráží
svoji stručností. Po obsáhlém Mašátově úvodu následuje jeden
odstavec obecných topografických dat, druhý obsahuje úvahu o původu
toponyma Miletín a zmínku o první písemné zmínce o městě. Ve třetím
se prostě poznamenává, že byl Miletín až do husitství v majetku
německých rytířů. Tím přehled historie končí a v následujících dvou
číslech časopisu jsou otištěny pouze přepisy tří starých
miletínských listin - potvrzení privilegia na trhy císařem Leopoldem
I., udělení práva solního obchodu Jiřím z Valdštejna a listinu jíž
ten samý Valdštejn prodává Miletínu tzv. podchrastecký mlýn. I
z tohoto mála je však zřejmé, že text vychází důsledně ze Žábových
Pamětí, jak ostatně napovídá i samotný nadpis publikované
stati. S Dreyschukovým opisem Pamětí se pak shoduje rovněž
výběr a přepis editovaných listin.
Král se však v souvislosti s Miletínem připomněl ještě
jednou. Přeložil totiž do češtiny výše již zmiňovanou povídku o
Bohuslavovi a Bertě, inspirovanou Rukopisem královédvorským.
Jeho překlad vyšel tiskem v roce 1826.
V roce 1832 bylo publikováno pojednání dalšího člena
Královské české společnosti nauk, Maximiliana Millauera (1784
- 1840), a to Der deutsche Ritterorden in Böhmen.
Millauer působil jako profesor bohoslovectví na pražské univerzitě.
Podrobněji se zabýval univerzitními dějinami, ale rovněž dalšími
tématy z české historie. Charakteristickým rysem jeho práce byla
svědomitá heuristika a důsledná práce s prameny založená na
podrobném průzkumu zejména jihočeských klášterních a šlechtických
archivů. Jako aktivní člen a funkcionář Královské české společnosti
nauk (od roku 1819) publikoval řadu svých prací pod hlavičkou
sborníku Abhandlungen. Hodnotná byla např. jeho edice zlomků
vyšebrodského nekrologia (1820), nebo diplomaticko-historické
pojednání o Janu Žižkovi (1824). Publikoval výhradně německy.
Dějiny řádu německých rytířů v Čechách zpracoval jako první a ve své
práci věnoval jednu kapitolu rovněž miletínskému řádovému domu.
Budoucím badatelům dále přinesl jedinečnou edici tří miletínských
listin.
Rovněž dílo historika a geografa Johanna Gottfrieda
Sommera (1772 - 1848), zejména jeho topografie Čech Das
Königreich Böhmen, souviselo s činností Královské české
společnosti nauk.
A publikované dílo jejích členů Jandery a Millauera, se také stalo
základním pramenem pro stať věnovanou v rámci této topografie
Miletínu.
Sommer, učitel původem ze Saska, přišel do Prahy v roce 1809 a již
v roce 1815 předložil českému guberniu plán vytvoření nové
topografie Čech, která by nahradila, zejména po statistické stránce
již nevyhovující topografii Schallerovu. Tehdy byl odmítnut a úkol
byl svěřen Královské české společnosti nauk, které se však
nepodařilo najít pro něj vhodného autora. Jelikož si však Sommer
získal v následujících letech renomé jako vydavatel geografického
almanachu Taschenbuch zur Verbreitung geographischer Kenntnisse
(od r. 1827) a dalších periodik, bylo mu nakonec v roce 1830
vypracování topografie svěřeno.
V Miletíně samotném v té době psal František Žába
poslední řádky svých Pamětí, které do své smrti v roce 1836 stačil
v základních obrysech dovést až do současnosti. Ve stejném roce
založil miletínský farář Jan Arnold již druhou farní pamětní
knihu.
Jan Arnold se narodil v Mnichově Hradišti 24. ledna 1785. Studoval
v Mladé Boleslavi, Praze a Litoměřicích, kde byl roku 1807 vysvěcen
na kněze. Poté působil na farách v Turnově, Hrubé Skále a ve
Slatinách. Od jara 1822 pak jako farář v Miletíně až do roku 1838,
kdy byl z důvodu dlouhodobých neshod s majitelem panství Ignácem
Václavem Falgem donucen Miletín opustit. V Miletíně byl oblíben,
zejména pro důslednou školní výchovu. Právě faráři Arnoldovi a jeho
kaplanu Antonínu Černému bývá přisuzována zásluha za přípravu ke
studiu několika miletínských mladíků, z kterých se v budoucnu staly
vážené osobnosti, zdaleka nejen regionálního významu: Karla Jaromíra
Erbena, Jana Nepomuka Lhoty, Josefa Petery Třebihošťského, Víta
Levita ad. Po svém přesídlení do Prahy pokračoval Arnold i dále
v péči o studenty a aktivně se účastnil národně obrozeneckého hnutí.
Mimo jiné stál v roce 1845 u založení pražské Měšťanské besedy,
sloužil památnou mši na Koňském trhu, která stála na počátku
svatodušních bouří 1848 a v roce 1868 poklepal na základní kámen
Národního divadla. Až do vysokého věku vzpomínal na Miletín a
věnoval množství knih na založení obecní knihovny. Zemřel 14. srpna
1872 v Praze.
Jak je patrné již z úvodu pamětní knihy, byla Arnoldovi
silnou inspirací Janderova monografie, jejíž opis také tvoří
převážnou část Arnoldova textu. Do knihy však zapisoval pouhé dva
roky, do svého nuceného odchodu z Miletína v roce 1838. Na něj
navázal farář Jan Černý, který se však omezil převážně jen na
statistické údaje a k dějinám přispěl pouze přehledem a životopisy
královéhradeckých biskupů. Černý předčasně zemřel v roce 1859, jeho
nástupci do knihy nezapisovali, zejména farář Augustin Buchtele
projevil nepochopení a nezájem o historické památky všeho druhu.
Situace se změnila až s příchodem faráře Filipa Šubrta v roce 1891,
který nejen že vedl pečlivé výroční zápisy, ale rovněž revidoval
staré Arnoldovy zápisy a doplňoval k nim vlastní postřehy. Kniha
končí zápisem za rok 1920.
Nelze na tomto místě zapomenout na dílo generace
Arnoldových žáků, tedy oněch nadaných mladíků z Miletína a
nejbližšího okolí, vesměs narozených kolem roku 1811. Z nich nad
ostatní vynikl Karel Jaromír Erben, jenž však bohužel Miletín ve
svém rozsáhlém díle téměř úplně pominul, nepočítáme-li možné
inspirace Erbenových balad miletínskou krajinou. Opačně se však
zachovali jeho spolužáci Josef Petera Třebihošťský a zejména Jan
Nepomuk Lhota. Lhota byl již za svých studií v Jičíně a později
na Filosofické a Právnické fakultě v Praze silně ovlivněn
romantismem a zcela propadl představě slavné historie rodného kraje,
jak ji naznačoval Rukopis královédvorský, jak o ni uvažoval
Josef Ladislav Jandera a jak byla barvitě líčena v povídce o
Bohuslavovi a Bertě.
Samotné vlastivědné dílo Jana Nepomuka Lhoty bude
tématem příští kapitoly. Zde je však třeba zmínit, že již v mládí,
zejména za pražských studií, hojně přispíval do časopisů (Večerní
vyražení, Rozličnosti Pražský novin, Česká včela aj.), zejména
drobnými básněmi a vlastivědnými zprávami z Miletínska. Z posledně
jmenovaných nutno vzpomenout aspoň články Lázně Miletínské a
Vodní harmonika, věnované popisu a historii Miletínských (též
Svatojánských) lázní.
Informace zde Lhota čerpá ze Žábových Pamětí, Altenbergerova
popisu lázní z roku 1752 a zpráv pamětníků.
Publikoval ovšem i německy, například v deníku Bohemia, kde
v roce 1849 vyšel Lhotův článek o působení rodu Radeckých na
Miletínsku.
Např. OBEŠLO, Jaroslav: Tajné chodby na hradě. Listy
Peckovska XIX. (2009) č. 2, s. 16.
ŠPRINGER, Kronika-rejstřík II., s. 320 - 321.
Dcera Františka Žáby, Anna, se provdala v roce 1805 za ševce
Jana Erbena a v roce 1811 se stala matkou básníka Karla Jaromíra
Erbena. GRUND, Antonín: Karel Jaromír Erben. Praha 1935,
s. 12, 180.
ŠPRINGER, Kronika I, s. 834.
Více o Josefu Ladislavu Janderovi viz TOMÍČKOVÁ, Oldřiška: O
hořických kronikách a kronikářích. Hořice 2006, s. 25 - 27.
Kolektiv autorů: Národopisný sborník okresu hořického.
Hořice 1895, s. 256 – 258. Janderova pozůstalost je uchovávána
na několika místech. Převážná část je uložena v Literárním
archivu Památníku národního písemnictví v Praze (zejm.
korespondence a rukopisy matematických a fyzikálních učebnic).
Další materiály jsou uloženy v Národním archivu (osobní doklady,
korespondence), Okresním archivu v Jičíně a Městském muzeu
v Hořicích. Vice KŘIVSKÝ, Pavel: Písemná pozůstalost,
Ladislav Jandera (1776 - 1857). LA PNP, Praha 1976. Archivní
databázový systém PevA však v současnosti eviduje pouze fond
uložený v LA PNP.
ŠPRINGER, Kronika I, s. 833.
SOkA Jičín. Písemná pozůstalost - Josef Špringer, Miletín (1882
– 1961). Obsah díla Anmerkungen zum Behufe der Geschichte der
Herrschaft und Stadt Horžitz. Inv. č. 7, kt. 1. Existuje
několik variant a opisů, nejúplnější (z roku 1942) je uložen
společně se souborem Anmerkungen v hořickém muzeu.
Jandera pamatoval rovněž na to, aby jím sebrané zprávy byly co
nejlépe zachovány pro budoucí badatele. Anmerkungen tak vznikly
celkem ve třech exemplářích, které měly být uloženy odděleně:
jeden na hořické faře, druhý na radnici a třetí v knihovně
strahovského kláštera. Ještě za Janderova života však byl téměř
celý jeden soubor ztracen půjčováním. Další osud kopií není
znám, v současnosti jediný známý kompletní soubor je deponován
v Městském muzeu v Hořicích. V současnosti se připravuje jeho
delimitace do SOkA Jičín, kam evidenčně náleží. TOMÍČKOVÁ, O
hořických kronikách..., s. 53. Národopisný sborník,
s. 257.
O Žábovi Jandera mluví neurčitě jako o starém muži, bývalém
učiteli (Ein alter Mann, ehemaliger Schullehrer), aniž by jej
kdy jmenoval. Jeho Paměti pak nazývá „Miletínským
rukopisem“. JANDERA, Anmerkungen, s. 556. Rovněž ve
své miletínské monografii uvádí Žábu jako neznámého sběratele
(ein unbekannten Sammler). JANDERA,
Miletin, s. 92.
Pojednání vycházela obvykle v nákladu 500 výtisků, kdy 350
výtisků připadlo autorovi a zbývajících 150 Společnosti. Ta pak
část svých výtisků včlenila do sborníku Abhandlungen der
königlichen böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften,
v tomto případě vydaném v prosinci 1830 (Abhandlungen...
Neuer Folge, zweiter Band von den Jahren 1827, 1828, 1829 und
1830, Prag 1830). KALOUSEK, Josef:
Děje Král. české společnosti náuk. Praha 1885, s. 111,
149.
Osud tohoto interpolovaného výtisku není znám. V 70. letech 19.
století do něj zapisoval Julius Hrdlička zprávu o osudech
Škopkovské genealogické tabule z kostela v Červené Třemešné.
ŠPRINGER, Kronika V., s. 173 – 174. Ve fondu Farní úřad
Miletín v SOkA Jičín uložen není, nenachází se ani mezi
pozůstatky spisovny a knihovny tohoto již zrušeného farního
úřadu, uloženými na podzim 2012 na různých místech, zejm.
v přízemí bývalé farní budovy a v podkroví budovy Farního úřadu
v Lázních Bělohradě.
Z dopisu faráři Arnoldovi z 3. července 1830. SOkA Jičín. Farní
úřad Miletín. Gedenkbuch 1836 - 1920, kniha 2., s. 3 – 5.
Dál jen GB.
O Josefu Mirovítu Královi viz JIRÁSKO, František: Josef
Mirovít Král a jeho místo ve východočeském národním obrození.
In: Z Českého ráje a Podkrkonoší 3. Bystrá nad Jizerou 1990, s.
9 – 28.
KRÁL, Josef M.: Průvodce po biskupství královéhradeckém I. –
III. Hradec Králové 1825 – 1827.
Tj. název zcela shodný se Žábovou prací.
MAŠÁT, J. (ed.): Paměti městečka Miletína a celého panství
miletínského. Archiv: Rozhledy historické, topografické,
národopisné, statistické a školské po kraji Královehradeckém.
Roč. I, č. 3. Černilov 1904, s. 45 - 47.
Arnoldův životopis byl publikován již za jeho života (viz ERBEN,
Karel Jaromír:
Z Karlova Týna. Pražské noviny 1857, č. 203 z 28. srpna
1857, s. 4), opakovaně po jeho smrti v roce 1872. Základním
pramenem zde může být obsáhlá rukopisná Arnoldova biografie
Pamětní kniha pro obecenstvo farní osady miletínské,
dovedená až do roku 1870. Kniha byla uložena v Městském muzeu
v Plzni, současné uložení není známé (Západočeské muzeum v Plzni
ani Archiv města Plzně její držení nepotvrdily), některé pasáže
z ní byly publikovány (viz REZEK, Antonín:
Zápisky faráře Jana Arnolda o r. 1848 a o době reakční.
In: Sborník historický III. Praha 1885, s. 350 - 360. PÁN, Jan:
Z pamětí Jana Arnolda. ČČM XCIV. Praha 1920, s. 116 –
125, 217 - 227. Dále se nabízejí slovníková hesla a drobné
články v regionálních časopisech a sbornících (z nejnovějších
např. MARTINEK, Karel: Bratři Jan a Emanuel Arnoldové. Kněz a
revolucionář roku 1848. Dvůr Králové nad Labem. Vlastivědné
čtení o našem městě i jeho okolí. III. řada, č. 9. Dvůr Králové
2005, s. 53 – 58.). Arnoldův život pochopitelně popsal rovněž
Jan Nepomuk Lhota (LHOTA,
Miletín, s. 188 - 190), pozornost mu věnoval Josef
Špringer a přiměřeně též životopisci Karla Jaromíra Erbena.
Týká se to zejména zkázy genealogické tabule rodu Škopků
z Bílých Otradovic ze 16. století, která byla původně umístěna
ve filiálním kostele v Červené Třemešné. ŠPRINGER, Kronika V.,
s. 174.
Více o Janu Nepomuku Lhotovi viz WOLF, Vladimír, HALÍČKOVÁ,
Dana: Jan Nepomuk Lhota. (Život a dílo) In: Krkonoše
Podkrkonoší 4. Hradec Králové 1969, s. 254 - 296.
LHOTA, Jan Nepomuk:
Vodní harmonika. Česká včela 1836, č. 44, s. 356 - 357.
|