2 Osvícenecké
dějepisectví a Miletín
Osvícenství vneslo do vědy obecně kritický přístup,
založený na nedůvěře k církevním i světským dogmatům, na racionálním
posuzování problémů, snaze o konfrontaci a vlastní pojmenování
zkoumaných procesů. Ve vědě historické to pak znamenalo především
návrat k pramenům a vytváření úvah a závěrů na základě jejich
hodnocení a analýzy. V domácím prostředí pak rovněž pozvolné
opouštění dosavadního teologického výkladu dějin.
V praxi se objevila snaha zpřístupnit historické prameny
širší odborné veřejnosti a dát jí k dispozici základní monografické
a syntetické příručky, aby tak byly probuzeny první pokusy o vědecký
dialog. Tímto způsobem byla zapojena i laická venkovská inteligence,
která se dozvídala o českých dějinách například z Pubičkových
Chronologický dějin Čech a četla si ve starých letopisech vydaných
Pelclem a Dobrovským, případně Dobnerově kritickém vydání Hájkovy
kroniky
a dalších. Hledala v nich zmínky o svém rodném kraji, prostředí,
v němž žila a jež dobře znala a nyní se toužila dozvědět něco o jeho
minulosti. A byla to tato generace venkovských farářů, učitelů a
písařů, v níž se objevili první lidoví kronikáři a písmáci.
V církevním prostředí to však byly ještě jiné pohnutky,
které vedly k zapisování soudobých pamětihodností. V polovině 18.
století nebyla venkovská síť farností, roztrhaná třicetiletou válkou
a zdlouhavou rekatolizací, stále ještě zcela obnovena a k obsazení
některých beneficií chyběli kněží i dostatek materiálních
prostředků. Důležitým úkolem vesnických farářů se tak stalo ochránit
a pojistit si získané prostředky a fundace ze strany patronátních
úřadů, pro případ sporů zaznamenat veškeré dary a odkazy místnímu
záduší, stejně jako popsat movitý i nemovitý majetek kostela a fary.
Zapotřebí bylo rovněž pro budoucnost zapsat farářovo postavení
v obci, chování lidí vůči faře a případná příkoří spáchaná na faráři
ze strany obce i patronátu. To byly bezpochyby hlavní důvody, proč
vznikaly první farní pamětní knihy. Zapisování světských událostí
bylo snad jen pouhým vedlejším produktem.
Miletín nebyl v tomto ohledu výjimkou. V roce 1752
povolala majitelka panství Marie Anna, hraběnka z Kolovrat, rozená
z Magni, k osazení miletínské farnosti mladého kněze Ignáce
Dominika Baudische, rodáka z Trutnova. Volba to byla jistě
dobrá. Slovy Josefa Špringera byl Baudisch „muž energický, vědomý
nejen svých povinností, ale i práv, jež dovedl účinně hájiti.“
Svůj úřad vykonával v Miletíně až do své smrti v roce 1795. Byl
velmi oblíben u svých farníků, zejména pro svůj postoj a pomoc
strádajícím v období sedmileté války a hladomoru v letech 1770 -
1771, takže jeho památka byla ctěna ještě dlouho po jeho smrti.
Farní pamětní knihu založil ihned v roce 1752.
Zaznamenával do ní především farní a kostelní záležitosti, opisy
darovacích a fundačních listin a důležitou korespondenci. Ale také
již poznámky o tom, co dělal, co se událo významného v Miletíně i
v rámci celé farnosti. Zvlášť cenné jsou jeho poznámky o událostech
sedmileté války. Do knihy psal naposledy rok před svou smrtí,
několik málo zápisů do ní učinil jeho nástupce Josef Kupka. Na
pokračování kronikářské práce však musela kniha čekat ještě téměř
čtyřicet let.
Farář Baudisch se patrně nijak zvlášť nezajímal o
historii. Veškerou možnou péči a zájem věnoval kostelu a farnosti,
proto zaznamenával zajímavosti o svých předchůdcích, všímal si
hmotných památek v kostele i křížů a soch světců, které měl za své
kněžské služby v Miletíně příležitost světit. Jak se ostatně sám
zmiňuje v úvodu pamětní knihy, pamětní zápisy jsou určeny především
nástupcům ve funkci. Mají ochránit jejich práva, zajistit jim
společenskou kontinuitu a umožnit navázat na své předchůdce.
Baudisch však dělá víc: zaznamenává i zprávy světského, dokonce i
„senzačního“ charakteru (jako např. zpráva o tom, jak včely pobodaly
koně), všímá si detailů, a to je ten okamžik, kdy se z pouhého
pečlivého a důsledného kněze stává kronikář.
Ještě za Baudischova života využil jeho zápisky a
poznámky o miletínských památkách horlivý badatel, archeolog a
sběratel starožitností Karel Josef Biener z Bienenbergu.
Tento armádní inženýr původem z měšťanského prostředí, který byl za
své vojenské zásluhy povýšen do rytířského stavu, je ukázkovým
příkladem historika (v jeho případě zejména archeologa) ze záliby,
jež svůj zájem povýšil na vědeckou úroveň. Za svého působení ve
funkci hejtmana Hradeckého kraje sbíral historické prameny pro svoje
stěžejní dílo Versuch über einige merkwürdige Alterthümer im
Königreich Böhmen a je přirozené, že jeho pozornost upoutalo
zejména mnoho historických míst Hradeckého kraje. Již krátce poté,
co úřad převzal, doprovázel dvorskou komisi generála hraběte Wallise
na její revizní cestě po Hradecku za účelem kontroly robotních
povinností na jednotlivých panstvích. Tato jinak asi nepříliš
radostná povinnost mu umožnila seznámit se s mnoha historickými
místy kraje a jejich památkami. I v dalších letech jezdil po
městečkách a vsích Hradeckého kraje a shromažďoval drobné
starožitnosti, archeologické nálezy i archiválie. Vybudoval si tak
rozsáhlou sbírku, jejíž součástí bylo rovněž několik svazků
historických poznámek, výpisů a opisů listin. Tři svazky pod názvem
Beiträge zur Diplomatik obsahovaly opisy listin, jeden svazek
přepisy privilegií Království českého a další, nazvaný
Ehrengedächtniss der Böhmen, genealogické, biografické a
topografické poznámky. Kromě nich vlastnil množství původních listin
a bohatou knihovnu historického a topografického zaměření. Byl
v kontaktu s významnými badateli té doby, zejména s historikem
Františkem Pubičkou.
Ve třetím svazku Alterthümer, vydaném v roce
1785, se tak objevuje i Miletín.
Jak uvádí životopisec Antonín Rybička, sbíral Bienenberg podklady
pro třetí díl Alterthümer (které však zpočátku ani neplánoval
publikovat) na přelomu 70. a 80. let 18. století.
Tehdy také pravděpodobně navštívil nebo navštěvoval Miletín a vešel
ve styk s farářem Baudischem. Pro svoji knihu pak využil Baudischovy
poznámky k historii kostela; je však pravděpodobné (jak bude uvedeno
dále), že většina faktických zjištění, zejména z oblasti
umělecko-historické, jsou Bienenbergova vlastní.
Skutečně první publikací, která se dotýká dějin městečka
Miletína, byla však již osm let před Bienenbergovými Alterthümer
popisná práce cyriackého kněze a řádového archiváře Jana Karla
Rohna, věnovaná církevním památkám v obvodu královéhradecké
diecéze.
Ve shodě s tematickým zaměřením se ohlíží za historií miletínského
farního kostela Zvěstování Panny Marie. Přináší však jen několik dat
a údajů, čerpaných vesměs z Balbínových Miscellaneí.
V závěru, dotaženém do současnosti, je zřejmým (a skutečně patrným)
zdrojem informací farář Baudisch.
Rohn si všímá rovněž filiálního kostela v Červené Třemešné.
Cituje listinu o patronátu z roku 1412, letopočty uvedené na zvonech
apod. Chybně je však řadí k Bílé Třemešné na Královédvorsku.
Panství a městečko Miletín se objevují rovněž ve svého
času ojedinělé topografii Čech Jaroslava Schallera, a to
v posledním, šestnáctém dílu, věnovaném Bydžovskému kraji.
Pro miletínskou historiografii má však toto dílo jen doplňující
význam, neboť jeho dějepisné údaje pochází vesměs z jediného zdroje
- z Bienenbergových Alterthümer, doplněné pouze několika
drobnými statistickými údaji. V literatuře zcela poprvé se zde však
objevuje informace o sklepích na Parkáni, které by mohly být
pozůstatkem kláštera německých rytířů.
Spíše historickou kuriozitou než pramenem je publikace,
která je ze všech výše uvedených nejstarší. Je rovněž první známou
tištěnou publikací, která nese jméno městečka Miletína ve svém
titulu. Jejím autorem je trutnovský lékař dr. Jan Altenberger
a knížka je věnována zevrubnému popisu „Miletínských zdravotních
lázní“.
Kniha vyšla v roce 1752 a vznikla bezpochyby na objednávku majitelky
panství, výše jmenované hraběnky z Kolovrat, aby zajistila nově
budovaným lázním potřebný věhlas. Obsahuje zejména chemický rozbor
vody z lázeňského pramene a lékařská doporučení. Pozoruhodný je
připojený seznam svědectví vyléčených lázeňských návštěvníků.
Výňatky z této knihy publikoval česky v roce 1831 v časopise
Večerní vyražení Jan Nepomuk Lhota.
První pamětní kniha faráře Baudische se stala jedním ze
základních pramenů pro miletínské badatele 19. století, zejména
s ohledem na popis událostí druhé poloviny století osmnáctého.
Obdobně to platí i o Bienenbergových Alterthümer; proto právě
těmto dvěma pracem je nutné dále věnovat bližší pozornost.
KUTNAR, František, MAREK, Jaroslav: Přehledné dějiny českého
a slovenského dějepisectví. Praha 1997, s. 142 -145.
ŠPRINGER, Josef: Z dějin městečka Miletína. Strojopis.
SOkA Jičín, Písemná pozůstalost – Josef Špringer , Miletín 1882
- 1961. Inv. č. 17, kt. 1.
Více o Ignáci Dominiku Baudischovi viz LHOTA:
Miletín, s.
186-187, ŠPRINGER, Z dějin Miletína, s. 91a - 91d.
LM, s.
[-1]. Ad lectorem
(...) ita dicto omnia annotavero, non enim Phrases eloquentiae,
sed Iura Parochiae et Ecclesiarum conservare intendo...
Ve funkci hejtmana Hradeckého kraje působil Bienenberg od srpna
1775 do listopadu 1779, kdy přesídlil do Prahy jako hejtman
kraje Kouřimského. Tato jeho služební působiště se odráží
rovněž v obsahu tří dílů „Starožitností“, když první a druhý díl
(1778 a 1779) popisuje výhradně místa v Hradeckém kraji a díl
třetí (1785) místa kraje Hradeckého a Kouřimského.
RYBIČKA, s.
204 - 213.
Údaje, kterými Rohn navazuje na výpisy z Miscellaneí,
pravděpodobně pocházejí z popisu stavu farnosti v roce 1770,
jehož originál byl snad k dispozici v královéhradecké biskupské
konzistoři a opis obsahuje Baudischova pamětní kniha. Viz LM,
s. 175.
Tamtéž, s. 142. Původ této informace není zřejmý, Bienenberg ani
Rohn se o sklepích nezmiňují.
|