Z miletínských dějepisců na ní
jako první upozornil na počátku 19. století městský písař a kronikář
František Žába. Informaci objevil ve starší dějepisné literatuře,
pravděpodobně v Dobnerově komentovaném latinském vydání Hájkovy
kroniky (Annalium Hagecianorum..., část VI. 1094-1198, Praha 1782,
s. 172).
Skutečný původ zprávy o
biskupově návštěvě Miletína však musíme hledat v soudobých
životopisech Otty Bamberského. Těch je známo celkem šest,
nejcennější svoji vypovídací hodnotou jsou první dva, které pořídili
v druhé polovině 12. století Ottovi současníci, mniši bamberského
kláštera sv. Michala Ebo a Herbord. Oba latinské texty vyšly v edici
již roku 1856 (Monumenta Germaniae Historica, Scriptores XII,
Hannover 1856), nejnověji v roce 1974 (Monumenta Poloniae Historica,
Nova Series 7/3, Warszawa 1974), můžeme se tedy seznámit s jejich
konkrétním obsahem.
Biskup Otto podnikl dvě cesty
do Pomořan, první v letech 1124 – 1125, druhou o tři roky později.
Životopisy se zaměřují především na tu první, my tak můžeme sledovat
biskupovu cestu na jaře roku 1124. Nejzajímavější je pro nás její
počátek, kdy Otto se svým doprovodem překročil v posledních
dubnových dnech Šumavu a vstoupil do západních Čech. Zde navštívil
nejprve nový benediktýnský klášter v Kladrubech, pýchu tehdejšího
českého knížete Vladislava I.
Ebo dále vypráví: Nyní
Vladislav, kníže český, poslal na to místo posly naproti svatému
otci, aby mu prokázali úctu a oddanost a poskytli mu doprovod až ke
knížeti do Prahy. Zde kníže a Menhart, blahé paměti biskup města,
společně s kněžími a lidmi přijali jej zdvořile a věnovali mu mnoho
darů, které on rozdal chudým. Biskup Menhart, bohem vyvolený,
požíval privilegia osobního styku s Ottou a z lásky k němu pak
opatroval místo, které milovaný navštívil, a udržoval vzpomínku na
tuto událost.
Odtud svatý Otto pokračoval do opatství v Sadské a pak se obrátil k
Labi. V těchto krajích měl kníže Vladislav připravena pevná místa k
odpočinku a to až na hranice Polska. Zde také poslové ctihodného
Boleslava, knížete polského, setkali se s apoštolem naší doby a
vybavili jej dostatkem zásob a proviantu na cestu do hlavního města
Hnězdna. Poté přišel do diecéze vratislavské, kde byl přijat s
respektem a kde zůstal po dva dny. Třetího dne se přesunul do
diecéze poznaňské. Pozdržel se zde, rozséval sémě víry a zbožnosti v
okolních krajích a během čtrnácti dnů dorazil do Hnězdna, hlavního
města Polska.
Jak je zřejmé, Ebo se zaměřuje
na biskupovu návštěvu v Praze, dále zmiňuje tehdy významnou kapitulu
v Sadské a pak až cestu Slezskem a Polskem. O Miletíně ani zmínka...
Je tu však ještě o něco mladší
vyprávění Herbordovo. Najdeme je v díle zvaném Herbordi dialogus
de vita s. Ottonis episcopi Babembergis (Herbordova rozmluva o
životě svatého Otty, biskupa bamberského), které se v
úplnosti dochovalo ve dvou středověkých opisech ze 14. a druhé
poloviny 15. století, v současnosti uložených v Bavorské státní
knihovně v Mnichově (sign. Clm 23582 a Clm 23846).
|
Herbord o biskupově cestě
Čechami píše: Odtud přešel Český les, přes opatství kladrubské
přišel do Prahy, odtud přes Sadskou na místa církevní na břehu Labe,
k hradu knížete českého, Miletín zvanému (ad castrum
ducis Boemici quod Miletiam dicunt), kde byl knížetem
velkolepě přijat a obdarován. Dále přes jiný jeho hrad,
Brdo zvaný, až k Němčí, městu knížete polského.
Toto jsou dvě základní a
vlastně jediná, víceméně autentická, svědectví o biskupově cestě
Čechami. Ostatní Ottovy životopisy (zejména dílo Ondřeje, opata výše
zmíněného kláštera sv. Michala, z přelomu 15. a 16. století) již
vycházejí z těchto dvou starších životopisů a další historické práce
jsou už jen různými výklady a hledáním souvislostí. Na základě
těchto dvou úryvků si tedy můžeme udělat základní obrázek o
událostech, které poprvé v dějinách hovoří rovněž o Miletíně.
Podle Herborda proběhla
biskupova cesta napříč Čechami ve čtyřech dnech a to mezi 27. a 30.
dubnem. Z edice vydané roku 1856 můžeme odvodit (s určitými
výhradami), že pravděpodobně 27. dubna přicestoval Otto do kláštera
v Kladrubech, kde přenocoval. Zde jej očekávalo knížecí poselstvo:
bylo to příhodné místo, které mělo respektovaného biskupa přesvědčit
o Vladislavově zbožnosti i světské moci. Neboť právě kníže Vladislav
tento klášter založil a po své smrti zde byl také pohřben. Ráno
poselstvo doprovodilo biskupa do Prahy, kde byl Otto okázale přijat
pražským biskupem Menhartem. Hned následujícího dne pak putování
pokračovalo do Sadské a odtud severovýchodně přes Labe až do
Miletína, kam biskup Otto dorazil snad 29. dubna navečer. Příští den
pokračoval po trase obchodní „kladské“ stezky přes Jaroměř
k pohraničním hradům a dál do Vratislavi.
Otázkou zůstává, zda se biskup
setkal s knížetem Vladislavem v Praze, jak uvádí Ebo, nebo až
v Miletíně, jak naznačuje Herbord. Snad by bylo možné uvažovat též o
možnosti, že kníže biskupa uvítal v Praze, část cesty jej osobně
doprovázel a v Miletíně se s ním rozloučil. Osobně se domnívám, že
pravděpodobnější je v tomto směru zpráva Herbordova, zejména proto,
že Ebo osobu knížete téměř přehlíží a píše hlavně o pražskému
biskupu Menhartovi. Herbordova pozornost věnovaná Miletínu, jinak
neznámému hradu na okraji pomezního hvozdu, naopak nasvědčuje tomu,
že k setkání biskupa Otty s knížetem Vladislavem došlo skutečně až
zde.
Jedno je však jisté: Miletín
již tehdy musel poskytovat dostatečné zázemí pro pobyt knížete a
jeho družiny a zároveň podmínky pro přijetí a přenocování významné
návštěvy. Středověké miletínské hradiště, muselo nabídnout přiměřeně
kvalitní prostory pro ubytování několika desítek osob a koní, a
nemohl zde již tehdy chybět křesťanský kostelík. Přestože svoji
strategickou obrannou funkci na okraji pomezního hvozdu Miletín
s postupující kolonizací rychle ztrácel, v této době bezpochyby
zůstával jedním z opěrných bodů přemyslovské knížecí moci ve
východních Čechách.
Mgr. Jan Hlavatý
Pod Zvičinou XXXII, 2014, č. 2 – 3
Literatura:
DOBNER, Gelasius: Annalium Hagecianorum Animadversionibus Historico-chronologico-criticis
Emendatorum. Pars VI. Pragae 1782.
GRAESSE, Johann Georg Theodor: Orbis Latinus. Berlin 1909.
JANDERA, Josef Ladislav: Über Miletin in Böhmen. Prag 1830.
LHOTA, Jan Nepomuk: Miletín nad Bystřicí. Jeho příběhy a památky.
Brno 1888.
PERTZ, Georg Heinrich (ed.): Ebbonis Vita Ottonis Episcopi
Babenbergensis. In: Monumenta Germaniae Historica. Scriptores, Tomus
XII. Hannover 1856.
PERTZ, Georg Heinrich (ed.): Herbordi Vita Ottonis Episcopi. In:
Monumenta Germaniae Historica. Scriptores, Tomus XII. Hannover 1856.
ROBINSON, Charles H.: The life of Otto, Apostle of Pomerania
1060-1139, by Ebo and Herbordus. New York 1920.
Úvodní obrázek: Sv. Otto na iluminaci v Michelsbergském
nekrologiu z 12. století (Staatsbibliothek Bamberg)
|