|
Známé
dějiny Miletína jsou však ještě o něco starší: odvíjejí se již od
první čtvrtiny 12. století. K roku 1124 je písemně doložena
existence přemyslovského knížecího dvorce, případně hradu, jehož
součástí již nepochybně byla křesťanská kaple či kostelík. O její
podobě ani zasvěcení však není známo zhola nic, ani to, zda pozdější
kamenná stavba kostela na tu starší nějakým způsobem navázala.
Řád
německých rytířů získal Miletín do svého držení v roce 1241. K jeho
prvním úkolům patřilo nepochybně vytvoření fungujícího a ziskového
hospodářství, dále vybudování vhodného zázemí (řádové komendy) a v
neposlední řadě také zorganizování nové farnosti, spravované řádovým
farářem. Zájmy miletínských křižáků se ovšem v tomto směru střetly
se zájmy souseda. Každá osada a ves „přifařená“ k Miletínu totiž
představovala nejen další křesťanské duše, ale zejména příliv
desátku a dalších poplatků do farní pokladnice. Na některé osady si
tak dělal nárok také hořický farář Arnold. Spor vyústil nejprve v
úřední vymezení rozsahu miletínské farnosti a následně se přenesl až
před pražský biskupský stolec. Listina, která přesný rozsah
miletínské farnosti stanovila, se dochovala až do dnešních dnů ve
fondu „Staré listiny“ Saského státního archivu v Drážďanech. Je
první písemnou zmínkou o miletínském kostele, farnosti a obcích
v bezprostředním miletínském okolí: Rohoznici, Bezníku, Borku,
Želejově, Chroustově, Třebihošti, Úhlejově, Zdobíně, Trotině,
Třemešné a Vidoni.
|
O původní podobě kostela budovaného od 60. let 13. století
vypovídají gotické prvky dochované do dnešní doby, dále pak nemnohé
archeologické nálezy zjištěné při jeho přestavbě v letech 1899 a
1900. Nejstarší částí je presbytář (kněžiště), vystavěný z
pravidelných kamenných kvádrů a zaklenutý křížovou klenbou,
zakončenou konzolami s rostlinnými a humánními motivy (lidská hlava,
ruka). Ze stejné doby pocházejí tři okna opatřená gotickými kružbami
(skleněné mozaiky jsou novodobé) a oblouk portálu dveří do
sakristie, zdobený provazcem. Možná o něco později, avšak jistě
stále za panování německých rytířů, byla k presbytáři přistavěna
loď, která dosahovala dvou třetin délky současné lodi. Její
stavitelé použili méně kvalitní materiál, lomový kámen a snad i
druhotně použitý rum. Zavdali tak příčinu ke vzniku pověsti o tom,
že pro stavbu kostela byl rozebrán opuštěný kamenný hrádek u
Úhlejova. Loď byla pravděpodobně rovněž zaklenutá křížovou klenbou
(zlomky žeber ze 13. století byly nalezeny při rekonstrukci kostela
v roce 1899) a měla boční vchod v jižní stěně, v místech, kde dnes
stojí památník padlým v první světové válce (zazděné zbytky lomeného
oblouku gotického ostění).
|
|
Reliéf z renesanční kazatelny
Socha Panny Marie u Bezníku a její podstavec,
který podle tradice pochází z miletínského kostela
|
Další písemné
zmínky o kostele jsou z druhé poloviny 14. století. V roce 1382 je zaznamenán
dar bratrů Václava a Jana Krušinových z Lichtenburka, kteří miletínskému kostelu
připsali plat a nějaký majetek za spásu duše svých rodičů. Podle register
papežských desátků z let 1352, 1369, 1384 a 1405 pak miletínský křižácký kostel
platil půl kopy, tedy 30 českých grošů. Mezi venkovskými kostely to byla částka
poměrně vysoká (pro srovnání kostel ve Dvoře Králové platil dohromady s kostelem
v Choustníkově Hradišti 45 grošů, kostel v Hořicích pouhých 13 grošů).
Kolem roku 1410
miletínská komenda německých rytířů zcela zanikla a poslední řádový farář,
jménem Jakub, opustil Miletín v létě roku 1421. Archeologické nálezy naznačují,
že někdy poté utrpěl kostel značnou škodu: mohlo se tak stát nejpravděpodobněji
při Žižkově tažení severovýchodními Čechami v létě 1424. Došlo k poboření
kostelní lodi, která pak při opravě dostala rovný trámový strop.
O obnovu
kostela se zasloužil Bartoloměj z Valdštejna, pán na Miletíně v letech 1596 –
1617. V letech 1607 – 1608 nechal provést jeho rozsáhlou renesanční přestavbu:
loď kostela dostala novou klenbu, obnovena, nebo nově vystavěna byla také
kruchta s galeriemi po obou stranách, na které se vstupovalo z každé strany
samostatným vchodem. Ke každému z nich vedlo podél vnější stěny kostela
schodiště, na severní straně kryté, na jižní otevřené. K jižní stěně presbytáře
byla přistavěna kaple, okna byla nově zasklena. O těchto významných stavebních
úpravách však bohužel neexistují podrobnější záznamy, svědčí o nich pouze
letopočty vyznačené na různých místech interiéru. Ani ty se však většinou do
současnosti nedochovaly.
Kostel tehdy získal podobu,
která mu, bez větších změn, vydržela příští tři století. Bohoslužby v něm
sloužili faráři podobojí: do roku 1604 to byl Bohuslav Bepta, od roku 1608
Zikmund Tribulecius. V průběhu třicetileté války přišel nucený návrat ke
katolictví a kostel byl opět vyhrazen pouze pro katolické mše. Miletín nějakou
dobu neměl vlastního faráře, duchovní správu zajišťovali jezuité z Jičína.
Stálého správce dostala miletínská farnost pravděpodobně až po válce.
Noví majitelé panství, a tedy i patroni
kostela, byli vesměs zbožní katolíci, kteří se starali o úpravu interiéru, aby
odpovídal dobovému vkusu. Kolem roku 1672 jej nechal opravit hrabě Vilém Kryštof
z Valdštejna. Právě tehdy byly na kruchtě postaveny varhany z dílny Georga
Ambrosia Tauchmanna ml. z Vrchlabí. Velkou pozornost věnovala kostelu i farnosti
též Valdštejnova praneteř Anna Marie hraběnka z Magni, provdaná z Kolovrat a
znovu z Morzinu. Nechala postavit novou faru (1753), na ní přivedla kněze,
schopného a oblíbeného faráře Ignáce Dominika Baudische. Postavit nechala rovněž
kapli sv. Jana Nepomuckého v Lázních a významně prospěla i kostelu: interiér byl
upraven ve stylu vrcholného baroka, kostel dostal nové oltáře i obrazy. Příští
majitel panství, Josef Jan Sosnovec, svobodný pán z Vlkanova, rovněž provedl
některé úpravy kostela. Ty souvisely mj. s tím, že si kostel vybral jako místo
svého posledního odpočinku. Nejvýraznější změnou té doby bylo přistavění
zastřešené, ale jinak z větší části otevřené síňky před hlavní vchod do kostela,
a obehnání hřbitova novou kamennou zdí.
|
|
Kostel před
rokem 1846 (volná rekonstrukce), jižní strana a východní průčelí |
|
západní
průčelí s barokním přístřeškem a síňkou a severní strana.
|
Podoba kostela v první polovině 19. století
je, ve zkreslené podobě, zachycena na litografické vedutě Jana Řehoře Gregera z
roku 1833 a především na několika neumělých kresbách Jana Nepomuka Lhoty.
Zobrazuje kostel v době, kdy v něm sloužili mše pokrokoví faráři Jan Arnold a
Jan Černý. Změnu přinesl požár ze dne 17. června 1846, kdy kostel částečně
vyhořel. Osmileté provizorní zastřešení se pak na jeho stavu podepsalo
výrazněji, než požár samotný: dovnitř po celou dobu zatékalo a uvnitř se trvale
držela vysoká vlhkost. Celý interiér velmi trpěl a žádná z oprav neměla dlouhého
trvání. Na sklonku 70. let došlo k úpravám okolí kostela, které je očistily od
pozůstatků starého hřbitova. Zásadní oprava však přišla až o dalších dvacet let
později.
|
Interiér kostela před přestavbou, po roce 1880
|
|
|
listopad 1898 - začíná se
bourat 2. červen 1899
- kostel po vybourání západního průčelí
Návrh na přestavbu - Ant. Cechner, 1895 (Státní oblastní archiv
Zámrsk)
|
Rekonstrukce v letech 1899 - 1900
Dnešní podoba kostela je výsledkem celkové rekonstrukce, realizované
v letech 1899 – 1900. Došlo k ní díky organizačnímu úsilí faráře
Filipa Šubrta (1860 – 1934, farářem v letech 1891 - 1928) a
dlouhodobé, více než dvacetileté, spolupráci C. k. odborné školy
sochařsko-kamenické v Hořicích. Základní kolekce plánů přestavby
vznikla již v roce 1892 a jejím autorem byl profesor školy,
architekt Bohuslav Moravec. Ve stejném roce také začali jeho žáci
pracovat na hlavním oltáři. Profesora Moravce později nahradil
kolega, mladý architekt Antonín Cechner. Ten původní Moravcovy plány
poněkud upravil: upustil od některých radikálních řešení (Moravec
předpokládal odstranění všeho negotického, včetně renesančních
přístaveb), víc respektoval dosavadní stavební vývoj kostela a
zdůraznil symetričnost novostavby. Detailně rozpracoval vzhled
interiéru kostela a připravil podrobný rozpočet. Po několikaletém
úředním schvalování byl celý projekt připraven k realizaci na podzim
1898 a 4. prosince toho roku položila Jednota pro rozšíření chrámu
Páně základní kámen.
Pro jednotlivé práce byly na základě nabídek vybrány převážně místní
živnostníci a řemeslníci: hlavní zednickou a tesařskou práci odvedl
stavitel Jan Poličanský z Lázní Bělohrad. Kamenické práce si
rozdělili Petr Svoboda z Miletína a bratři Erbenové z Podhorního
Újezdu. Podle svých řemesel se dále účastnili pokrývač Petr Voňka z
Hořic, miletínský zámečník František Barták, truhlář František Tuček
z Rohoznice a klempíř Jindřich Kobrle z Miletína. Sochařské a přesné
konstrukční kamenné prvky, jako kružby oken, připravovala
sochařsko-kamenická škola. Stavební dozor převzal sám architekt
Antonín Cechner. Ovšem mnoho dalších živnostníků i občanů Miletína a
jeho okolí pomáhalo (často nezištně) při dopravě materiálu a
drobnějších pracích.
První část přestavby proběhla v dubnu až listopadu 1899. Nejprve
dělníci rozebrali staré klenutí a zbořili západní průčelí. Starou
loď prodloužili přibližně o třetinu západním směrem. S tím souviselo
i zboření vnějších schodišť, zazdění starých a vybourání nových
oken. Pod novou střechou pak kameníci v druhé polovině léta pomalu a
rozvážně stavěli novou klenbu. Interiér byl dokončen koncem října,
veřejnost mohla shlédnout novou kostelní loď poprvé 12. listopadu
1899.
Druhá část rekonstrukce byla plánována na rok 1900. Řada nyní přišla
na nejstarší část kostela: gotický presbytář a jeho přístavby, dosud
oddělené od přestavované lodi dřevěným bedněním. Původní středověké
prvky byly vesměs zachovány: změny spočívaly zejména ve zboření a
novém vystavění sakristie a kaple a postavení nového oltáře. Ten od
poloviny května až do konce léta na místě kompletovali a
polychromovali žáci čtvrtého ročníku hořické školy pod vedením
profesorů Františka Vondráčka a Karla Legraina. Závěrem dostal
presbytář novou omítku a dlažbu.
Sedmého října 1900 byl opravený kostel slavnostně vysvěcen
královéhradeckým biskupem Eduardem Brynychem. Práce však dosud
neskončila. Dosud prázdný interiér kostela byl doplňován postupně
tak, jak hořická sochařsko-kamenická škola dokončovala jeho
jednotlivé součásti: na podzim 1901 byla postavena kazatelna, v roce
1903 oltář sv. Jana Nepomuckého, v roce 1904 kamenné sanktuárium.
Oltář svaté Anny u severní stěny lodi byl postaven v roce 1911,
památník padlým vojákům byl dokončen až po 1. světové válce. Výmalba
byla provedena v roce 1905 podle návrhu chotečského rodáka Jaroslava
Pantaleona Majora.
|
Neúplný interiér krátce po přestavbě, po
dokončení...
... a dnes.
|
Kostel dostal
podobu, jakou známe dnes. Ještě v příštích letech byl postupně
doplňován jeho interiér. První drobné opravy si jeho stav vyžádal
až v roce 1942, bylo zušlechtěno nejbližší okolí. Po válce pak už na
opravy kostela nebyla vhodná doba. V říjnu 1949 prošla nutnou
opravou střecha, další v roce 1958. Teprve v šedesátých
letech získal farář P. Jindřich Lacina prostředky aby mohla být
v letech 1965 – 1967 otlučena stará omítka a provedena nová fasáda.
Tím získal kostel opět reprezentativní vzhled. Farář Lacina udělal
za socialismu pro kostel možné maximum. Ještě v osmdesátých letech
zajistil na kostele výměnu střešní krytiny a sám se brigádnicky
zúčastnil oprav. V novém století čekaly kostel dosud jen opravy střechy. Na začátku
roku 2006 proběhla drobná oprava větrem poškozené krytiny nad kůrem.
Podstatně náročnější rekonstrukce přišla v roce 2007. V polovině
dubna sejmuli řemeslníci kříž s makovicí z věžičky sanktusníku,
který se již delší dobu povážlivě nakláněl. Při pečlivé prohlídce
bylo zjištěno, že se makovice vlivem koroze prakticky rozpadá a celá
nosná konstrukce kříže je narušena. V makovici byl navíc nalezen
průstřel - patrně památka na rok 1945 a nedisciplinované vojáky Rudé
armády, kteří po osvobození v okolí kostela tábořili.
|
Kříž byl snesen z věžičky sanktusníku (
fotografie převzaty z www.miletin.cz)
|
Bylo rozhodnuto o důkladné opravě celé věžičky.
Nákladem farnosti, prací i příspěvky veřejnosti byl sanktusník
opraven a nově pobit měděným plechem, vyrobena nová makovice a celý
kříž pozlacen. Na slavnostní mši 30. září kříž s makovicí posvětil
farář P. Jiří Vojtěch Černý, aby se v následujícím týdnu mohl vrátit
na své původní místo. Do báně byla uložena složka s dokumenty,
popisující miletínskou současnost. V ní nechybí ani soupis v
Miletíně působících kněží, publikovaný na našich webových stránkách.
To je nám velkou ctí.
|
P. Černý žehná opravenému kříži
Dokumenty připravené k uložení do makovice se těší pozornosti
farníků, včetně nejstaršího občana Miletína,
p. Jaroslava Poláka.
Od 1. ledna 2007 přestala miletínská farnost právně existovat a byla
sloučena, společně s farnostmi mlázovickou a chotečskou s farností
Lázně Bělohrad. Miletínský farní kostel
se tak po téměř osmi stoletích stal pouze kostelem filiálním.
(HLAVATÝ, Jan: Kostel Zvěstování Panny Marie v
Miletíně 1267 - 2017. Miletín 2017.)
|
|